Landschap Erfgoed Utrect

Game on!

4 lessen

Groep 7-8

Maak en speel je eigen game

 

In dit project gaan de leerlingen aan de slag met een historisch verhaal uit hun eigen omgeving.

Dit brengen ze tot leven door een speelbaar digitaal spel te maken waarin de locaties, personen en objecten uit het verhaal een rol spelen.

 

  • Leerdoelen

    De leerlingen:

    • Leren een erfgoedlocatie in de eigen gemeente kennen met een verhaal, passend bij de plek.
    • Ervaren en herkennen enkele principes uit de gamecultuur.
    • Ontwerpen zelf een game op basis van lokale erfgoedbronnen.
    • Werken hun spelidee uit met behulp van digitale tools
    • Ervaren en reflecteren op het verschil tussen spel-speler en spel-ontwerper.
  • Overzicht lessen en acties leerkracht

    Voor de start van het project:

    • Er zijn per klas 10 devices (computers, laptops, chromebooks of ipads) nodig. Voorkeur gaat uit naar de devices waar de leerlingen gewend aan zijn. Laat zsm weten als dit op jullie school niet aanwezig is (info@kunstcentraal.nl)

     

    Voor les 1:

    • Zorg dat de leerlingen in groepjes van 3 à 4 aan een device kunnen zitten (afhankelijk van het aantal devices).

     

    Voor les 2:

     

    Voor les 3:

    • Gebruik dezelfde groepsindeling als bij les 1 en 2.
    • Zet in het klaslokaal de tafels zodanig dat de leerlingen prettig in groepjes van 3 of 4 aan een device kunnen werken.
    • Afspraken gebruik digitale tools: Zie erop toe dat jouw leerlingen alleen in de map van hun klas en hun eigen groepje werken.

     

    Voor les 4:

    • Afspraken gebruik digitale tools: Zie erop toe dat jouw leerlingen alleen in de map van hun klas en hun eigen groepje werken.
  • Methode

    Inhoudelijk stippen we een aantal elementen aan uit de pop-art-society matrix van authentieke kunsteducatie:

    A1: Cultuur van de leerling 

    Gamen sluit aan bij de populaire cultuur en leefwereld van leerlingen uit groep 7-8.

    A2: Leertaken 

    Leerlingen stappen in de schoenen van een gamedesigner en kijken hun trucjes af.

    B: Complexe taaksituaties 

    Leerlingen krijgen bronnen aangereikt, maar bedenken zelf het verhaal, de spelelementen, quests en uitwerking. Het is niet voorgekauwd, er zullen verschillende spellen uitkomen.

    C: Leergemeenschap 

    Leerlingen spelen elkaars spel en bespreken na afloop wat werkte (en wat niet).

  • Aansluiting kerndoelen

    ORIËNTATIE OP JEZELF EN DE WERELD

    KUNSTZINNIGE ORIËNTATIE

    DIGITALE GELETTERDHEID

  • 21e-eeuwse vaardigheden
    • Samenwerken
    • Probleemoplossend denken
    • ICT-basisvaardigheden
  • Gastdocent René ’t Hart

    René ’t Hart is een UX designer en Interaction artist. Hij ontwerpt spel-ervaringen voor kinderen, en laat zich niet tegenhouden door de grenzen van een techniek. Het spelen en ontdekken staat centraal.

    ‘Alles kan een spel zijn, zolang je maar weet hoe je moet spelen!’