Er staat een olifant bij de bushalte

3 lessen

Groep 3-4

Voorstelling over je staande houden in een snelle wereld

  • Praktische informatie en voorbereiding

    Binnenkort bezoek je met je klas de voorstelling Er staat een olifant bij de bushalte van Het Filiaal theatermakers. Het lesmateriaal bestaat uit:

    Voor de voorstelling (30 min.)

    • Bekijk de poster en doe de masterquiz
    • Kijken
    • Spelregels theaterbezoek

    Na de voorstelling (45 min.)

    • Nagesprek
    • Doen

    In deze online docentenhandleiding geven ze je praktische tools om meer te halen uit het bezoeken van de voorstelling. Hier vind je alle lesopdrachten, instructies en/of video’s om zelf in de klas mee aan de slag te gaan.

    Ook kun je de ‘docentenhandleiding‘ downloaden en eventueel uitprinten.

Deze voorstelling speelt zich af in een snelle, geautomatiseerde wereld, waarin de dingen hun eigen leven leiden. En ineens staat daar een olifant bij de bushalte. Hij oogt wat verward. Maar wie is er nou vreemd? De olifant of de snelle wereld om hem heen?

Theatervoorstelling met weinig tekst, video en veel muziek. Het inventieve decor, de muziek en licht en geluid vormen de tegenspelers voor de olifant, die met een prachtig masker tot leven wordt gewekt door Barend van Daal.

  • Partner

    Het Filiaal theatermakers ontwikkelt educatie bij Er staat een olifant bij de bushalte die bestaat uit online lesmateriaal en twee verschillende FiliaalLabs.

  • Thema

    Omgaan met elkaar

  • Leergebieden

    Kunst & Cultuur, Mens & Maatschappij

  • 21e-eeuwse vaardigheden

    Sociale en culturele vaardigheden

  • SLO Kerndoelen

    Kunstzinnige oriëntatie draagt bij aan de waardering van leerlingen voor culturele en kunstzinnige uitingen in hun leefomgeving. Ze leren zich te uiten met aan het domein ontleende middelen:

    • ze leren de beeldende mogelijkheden van diverse materialen onderzoeken aan de hand van de aspecten kleur, vorm, ruimte, textuur en compositie;
    • ze maken tekeningen en ruimtelijke werkstukken;
    • ze leren liedjes en leren ritme-instrumenten te gebruiken als ondersteuning bij het zingen;
    • ze spelen en bewegen.