-
Thema's en leergebieden
Oriëntatie op jezelf en de wereld
Kunstzinnige oriëntatie
Burgerschap
-
21ste eeuwse vaardigheden
- Kritisch denken (Wie bepaalt wat belangrijk genoeg is om een monument aan te wijden?)
- Communiceren (Hoe vertel je een verhaal zonder woorden?)
-
Leerdoelen
- Leerlingen ontwerpen een herdenkingsmonument voor in hun eigen gemeente en leren over de uiteenlopende facetten van herdenken.
- Leerlingen doen historisch & beeldend onderzoek en krijgen basaal inzicht in besluitvormingsprocessen.
-
Lesoverzicht met acties voor de leerkracht
Vooraf:
- Plan jullie bezoek aan het atelier (les 4) ruim op tijd in.
- Maak een vervoersplan en licht de ouders in.
- Bekijk in het rooster wanneer de workshop in het atelier plaatsvindt, en zet het op de weekplanning
Les 1: Herdenken (door de leerkracht in de klas)
Les 2: Het monument (door de leerkracht in de klas)
Les 3: Onderzoek (door de leerkracht in de klas)
- Uitprinten informatievel 1, 2 en 3. Voor iedere leerling 1 informatievel, ze hoeven niet dezelfde te hebben.
- Uitprinten werkblad 4, per tweetal 1 werkblad.
Les 4: Ontwerp een monument (op bezoek bij atelier Renske)
Neem mee:
- Ingevulde werkbladen ‘Beeldend onderzoek’
En eventueel verzamelde extra materialen om het monument mee te maken (gevonden verpakkingsmateriaal, takjes, steentjes etc.)
In Nederland staan meer dan 5000 monumenten en die zijn allemaal anders. Er zijn monumenten die herinneren aan de daden van dappere mensen, monumenten ter nagedachtenis aan verkeersongelukken. En er zijn monumenten die je laten nadenken over tijden die nooit meer mogen terugkeren.
Wat moet er allemaal gebeuren voordat je een herdenkingsmonument kunt bouwen? Welke onderwerpen zijn geschikt? En wie bepaalt hoe monumenten eruit komen te zien?
Tijdens dit project ontwerpen jullie een eigen monument in jullie gemeente.