De kracht van vertellen
Lees verderHoe maak je die verhalen relevant voor de kinderen van nu? Carla Huisman, vakdocent literatuur, gelooft in de kracht van vertellen. Aan de hand van haar werk in Kamp Amersfoort geeft ze praktische tips voor leerkrachten.
Het verhaal van de nachtreis
Sahand Sahebdivani is een Iraanse vertelkunstenaar. Hij vertelt groep 6 van Integraal Kindcentrum De Regenboog in De Bilt hoe hij als vijfjarig jongetje is gevlucht uit Iran.
Verhalen spelen
Erfgoed en drama combineren maakt leren niet alleen leuker, maar ook effectiever. Kinderen ontdekken de verhalen achter oude voorwerpen en gebouwen en brengen die zelf tot leven.
Verhalen kijken
Help kinderen naar kunst te kijken! Hieronder drie voorbeelden van werken met de methodes Visual Thinking Strategies en Visual Thinking in the Museum.
Kan kunst een oorlog veranderen?
JR is een Franse fotograaf. Hij maakte een foto van Valeriia, een Oekraïens vluchtelingenmeisje. De foto haalde cover van de Time Magazine. Snap jij waarom?
Het verhaal van de Tijd
Tijdens het schoolbrede project ‘Tijd’, bedachten leerlingen zochten de leerlingen van de Agnesschool in IJsselstein op creatieve manieren naar antwoorden.
Een parel uit 1001 nacht
Op basisschool de Tandem in IJsselstein, is Inge Oostrom cultuurcoördinator en groepsleerkracht. Samen met twee collega’s vormt zij de cultuurwerkgroep van de school en geven zij vorm aan het schoolbrede project de ‘Kunstcarrousel’. Het thema van deze keer is: 1001 nacht.
Mensen en verhalen gaan hand in hand. Verhalen helpen ons om gebeurtenissen die we hebben meegemaakt met anderen te delen. Ze zorgen ervoor dat we in gesprek komen en elkaar beter leren kennen. Verhalen helpen ons te onthouden wat we belangrijk vinden. Ze vergroten onze kennis en verrijken ons wereldbeeld. Zo vormen verhalen het cement van onze samenleving. En daarom heeft deze Prikkels als thema 1.001 verhalen. De redactie ging op zoek en vond een enorme rijkdom aan verhalen die inspireren.
Laat de verhalen maar stromen. Veel leesplezier.
Lees Prikkels