Ontdekken met leerlingen

Aanvullend op wat lokale culturele instellingen aan de scholen aanbieden, ontwikkelt Kunst Centraal activiteiten voor leerlingen. Het idee is dat Kunst Centraal lokaal een nieuwe format introduceert. Dat format kan vervolgens ingezet worden in alle gemeenten in de provincie Utrecht. We ontwikkelen de formats voor en met leerlingen, zodat deze aansluiten bij hun behoefte, vragen en interesse.

 

Kijkje achter de schermen

Voor veel leerlingen is de techniek in een theater net zo interessant als wat er op het podium gebeurt. Bij ‘Kijkje achter de schermen’ maken leerlingen uit 3-vmbo kennis met beroepen achter de schermen bij culturele instellingen in Utrecht. Ze ontdekken daar ook plekken waar je als bezoeker niet zo snel komt, zoals de kleed- en de techniekkamers. Het project kan zowel online als live op locatie gedaan worden. Beide versies sluiten aan bij CKV en LOB op het vmbo.

Kijkje achter de schermen op locatie is ontwikkeld met Stadsschouwburg Utrecht, Museum Catharijneconvent, Centraal Museum en TivoliVredenburg, Nimeto, Herman Brood Academie en Creative College. Het online format is ontwikkeld met Beatrix Theater en Kinepolis Utrecht.

  • Voor: leerlingen 3-vmbo
  • Duur: 3 uur (op locatie) en 1 uur (online)
  • Kosten: geen
  • Aanvragen: Haike de Visser
Ik had verwacht dat we een rondleiding kregen, maar dit spel is veel leuker!

Lesmateriaal 'Kijkje achter de schermen'

Klasse-Labs

In Klasse-Labs staat de vraag van de leerlingen centraal. Wat is kunst voor hen? Waarom is het belangrijk? Als zij mogen kiezen wat willen ze dan onderzoeken? Vragen die in Klasse-Labs voorbij kwamen waren bijvoorbeeld: kun je kunst maken met lucht? Hoe werken optische illusies precies? En welke kunst kun je met metaal maken?

Het project start met een filosofisch gesprek onder leiding van een labdocent. Daarna kiezen de leerlingen samen een onderzoeksvraag. Een Creatieve Denktank van kunstenaars en educatoren vertaalt de ideeën van leerlingen naar activiteiten. Tijdens deze activiteiten onderzoeken de leerlingen zelf deze vraag.

  • Voor: alle schooltypes en leerjaren
  • Duur: 2 x 90 minuten voorbereiding op school, 1-2 dagdelen uitvoering op school en/of op locatie
  • Kosten: geen
  • Aanvragen Mariska de Wit

Pilot Klasse-Labs

Tijdens de pilot in juni 2021 was de onderzoeksvraag van de vmbo-leerlingen van het Rientjes mavo uit Maarssen: Kun je kunst maken met lucht? Het antwoord was een volmondig: jazeker!

Lees de terugblik!

Verrijk je kijk

Het project Verrijk je kijk begint met een klassikale, inleidende les op school. Vervolgens gaan de leerlingen zelf op pad en bezoeken ze drie locaties. Daar laten experts zien door welke bril zij naar de omgeving kijken, zoals bijvoorbeeld een historische, architectonische, poëtische, kunstzinnige of theatrale bril. Daarna gaan de leerlingen op school zelf aan de slag. Ze maken een creatief product bij een plek die betekenisvol is voor henzelf. Na afloop presenteren ze hun eindproduct aan hun klasgenoten.

  • Minimaal aantal deelnemende klassen: twee
  • Begeleiders: minimaal twee per klas
  • Prijs: de kosten van het project zijn afhankelijk van de hoeveelheid ‘externe experts’ die op de locaties staan.
  • Reserveren: stuur een mail (minimaal 8 weken van tevoren i.v.m. voorbereiding) naar…
Verrijk je kijk pilot met Rembrandt College

Design Thinking in de klas

Design Thinking helpt bij het onderzoeken van problemen en het bedenken van oplossingen. Het is een manier van denken en doen. En het biedt een verzameling van tools en werkvormen. De nadruk ligt op het proberen te begrijpen van de gebruiker en het vraagstuk. Het helpt om bewust te worden van aannames en deze in twijfel te trekken. Kunst Centraal ontwikkelde met Zeewaardig een project voor vo-docenten met kant en klare werkbladen voor leerlingen om Design Thinking in de klas toe te passen. Bekijk hier het lesmateriaal.

Filmtrailer

Licht, camera, actie! Waar de ene leerling zich prettig voelt in de spotlights, voert de ander zijn of haar taak liever achter de schermen uit. In dit filmtrailerproject zal eenieder zich op een eigen manier kunnen laten zien; de leerling ontdekt dat ieders rol essentieel is voor het eindproduct en dat iedere keuze daar invloed op heeft. Bekijk hier het lesmateriaal.