-
Lesdoelen
De leerlingen:
- worden zich bewust van overeenkomsten binnen de groep
- denken na over hoe je iets uitdraagt op de foto
- kennen de context van historische foto’s uit hun omgeving
-
Voorbereidingen
- Print werkblad 3 acht keer uit. (een werkblad per groepje van 4-7 kinderen)
- Zorg ervoor dat voorafgaand aan het bezoek van de fotograaf duidelijk is of er kinderen zijn die geen toestemming hebben van de ouders/verzorgers om te worden gefotografeerd. Je kunt daarbij gebruik maken van de ouderbrief.
De gastdocent zal zorgen dat alle leerlingen deel kunnen nemen aan de fotosessie. Ze kunnen onherkenbaar in beeld gebracht worden indien nodig.
Portretten van vroeger
Bekijk de 3 historische foto’s.
Volgende les komt er een echte fotograaf op bezoek om jullie in groepjes op de foto te zetten!
Hoe zouden jullie op de foto willen, wat zou je willen zeggen met de foto?
We gaan op zoek naar overeenkomsten in de klas om te kijken hoe we de groepjes kunnen indelen.
Maak een indeling in groepjes van leerlingen met een gezamenlijke interesse. Schrijf ieder onderwerp dat genoemd wordt op, en turf hoeveel kinderen ‘meedoen’ aan het onderwerp. Bekijk of je onderwerpen kunt samenvoegen. Bijv. als er 2 basketbal en 1 hockey is, maak je het groepje ‘sport’. Maak eventueel een ‘van alles en nog wat’-groep van kleine groepjes.
De groepjes hoeven niet even groot te zijn. De maximale grootte van één groepje is zeven personen.
Zitten jullie per groepje bij elkaar?
Vul samen werkblad 3 in, zodat je weet wie wat meeneemt voor de foto.