-
Lesdoelen
De leerlingen:
- leren hoe je een boodschap over kunt brengen met een foto
- leren hoe het maakproces van een fotograaf in zijn werk gaat: Meerdere foto’s maken, goed kijken, vergelijken en kiezen wat het beste shot is
-
Benodigdheden
De leerkracht zorgt voor:
- een opgeruimd lokaal/gymzaal/aula waar de fotograaf kan werken. Bij mooi weer kan er buiten worden gefotografeerd.
- een mapje met ingevulde toestemmingsformulieren van ouders om hun kind herkenbaar in beeld te brengen
- uitgeprinte werkbladen: Print ieder werkblad 5 of 6x (afhankelijk van de klassengrootte)
- (school) e-mailadres waar de fotograaf foto’s naartoe kan sturen
De fotograaf zorgt voor:
- camera en eventueel studio-apparatuur zoals een achtergrond stellage en licht.
- kookwekker
- eventuele extra attributen voor op de foto
-
Voorbereiding
- Voor aanvang van de gastles moet inzichtelijk zijn welke kinderen in beeld mogen gebracht worden, en welke niet. De ingevulde toestemmingsformulieren heb je in een mapje klaarliggen en bespreek je met de gastdocent.
- Reserveer het speellokaal.
- Zorg ervoor dat elk groepje alle meegenomen spullen hebben klaarliggen en eventueel speciale kleding al aanhebben voor de komst van de fotograaf.
Let op! De fotograaf heeft 20 minuten om ieder groepje te portretteren. Dit betekent dat er voor hem/haar geen ochtendpauze is, maar dat er achter elkaar doorgewerkt wordt. Plan de pauze van de leerlingen dus zo dat de fotograaf de groepjes aaneengesloten kan fotograferen.