-
Lesdoelen
De kinderen oefenen in spel en ontdektochten om hun waarnemingen, denkstappen en meningen goed onder woorden te brengen.
-
Benodigdheden
- Handpop Hubertus
- Voorleesverhaal week 1
- Kijkplaat 1 en kijkplaat 2
- Woordkaartjes week 1
- Een map of schrift dat kan dienen als omgevingsboek
-
Werkwijze
Elke les bestaat uit verschillende activiteiten die je op verschillende momenten en manieren kunt uitvoeren:
- Voorleesverhaal; klassikaal / kringgesprek (dit is de startactiviteit)
- Kijkplaat; klassikaal / in kleine groepjes
- Woordkaartjes; zelfstandig / in groepjes / in tweetallen
- Liedje; klassikaal
- Ontdektocht; start klassikaal, daarna buiten de klas in groepjes
- Omgevingsboek; klassikaal (dit is de verwerkingsactiviteit)
Er ligt iets raars in de zandbak! Weten jullie wat het is?
Op de toren zit een haan
Lees hier het verhaal
Kijkplaat 1
Bekijk
Kijkplaat 2
Bekijk
Maak een thematafel over de omgeving!
Spelen met de woordkaartjes
Print de woordkaartjes en kies een werkvorm.
Bijvoorbeeld stempelen, rijmen, uitbeelden of maak een memory- of koppelspel.
De woordkaartjes
Bekijk
Het hanenlied
Op de toren zit een haan
Op de toren zit een haan
Op de toren zit een haan ja ja
van je kukele kukele-ku jaja
Op de toren zit een haan
Op de toren zit een haan.
Verzin samen ook bewegingen bij het lied, bijvoorbeeld lopen als een haan, vliegen als een haan, maak je zo lang als een toren.
Ga op ontdektocht
Speel samen “Ik zie ik zie wat jij niet ziet”.
Even iets anders? Ik hoor ik hoor wat jij niet hoort?! Ik ruik ik ruik wat jij niet ruikt?! Ik voel ik voel wat jij niet voelt?!
Maak twee- of drietallen en loop door de school met een tekenblok en stiften of potloden. Kijk goed om je heen! Teken wat je allemaal tegenkomt. Teken minstens 5 verschillende dingen.
Knip twee kijkgaatjes of een kadertje in een vel papier waardoor de kinderen kunnen kijken. Ze gaan dan gerichter kijken.