Op de toren zit een haan (oude versie)

Uitbreiding; Op bezoek bij erfgoed in de buurt

60 - 100 minuten

  • Lesdoelen

    Ontdekken, onderzoeken en beleven van erfgoed in de eigen omgeving.

  • Benodigdheden
    • Een afbeelding van het erfgoed dat jullie gaan bezoeken
    • Het omgevingsboek

Erfgoed in de buurt

Als je het project wil uitbreiden met een bezoek aan erfgoed in de buurt, ga dan op zoek naar een geschikte locatie. Denk bijvoorbeeld aan een molen, een plein, een park, een kerk, een watertoren of een monumentale boom.

  • Kijk op internet om ideeën op te doen en lokale en actuele informatie te vinden over deze plek. Welk verhaal vertelt dit erfgoed? En waarom bewaren we het voor later?
  • Plan een bezoek. Informeer naar de mogelijkheden. Wellicht is deze erfgoedplek ingericht op ontvangst en het begeleiden van schoolklassen.
  • Uiteraard kun je ook zelf met de klas op ontdektocht over het marktplein, picknicken bij de monumentale boom, een rondje maken om de kerk, spelen in het stadspark of een route lopen langs bijzondere gebouwen in de (historische) dorpskern.

 

Op ontdektocht bij het erfgoed

Stel de kinderen de volgende vragen bij de erfgoedlocatie:

  • Kun je naar binnen?
  • Wat is hoog, wat is laag?
  • Wat is dichtbij, wat is ver weg?
  • Welke vormen zie je terug?
  • Welke kleuren zie je?
  • Hoe ruikt het hier?
  • Wat kunnen we voelen?
  • Is er een deur? Wat zit er achter de deur?
  • Wat zie je op de grond onder je voeten?
  • Wat kun je zien vanaf het hoogste punt?
  • Welke gebouwen staan in de buurt?
  • Wat vind je van deze plek? Is het mooi? Is het spannend? Is het oud? Is het nieuw?
Gebruik een leuke werkvorm om het omgevingsboek voor Hubertus verder mee aan te vullen. Wat moet er in het boek komen? Wat hebben we ontdekt bij de plek waar we zijn geweest?