-
Lesdoelen
De leerlingen:
- maken hun eigen versie van een zachte atlas
- zetten hun ontdekkingen uit les 3 om in tekst en beeld
-
Voorbereiding en benodigdheden
Voorbereiding:
- Kies een plek uit waar je een groot papier van ca. 100 x 150 cm. neer kan leggen op de grond (en waar de leerlingen omheen kunnen zitten/staan)
- Schets in grove lijnen een plattegrond van het schoolplein van bovenaf gezien op het papier. (Tip: bekijk de school met google maps, dan heb je meteen een goed overzicht)
Benodigdheden:
- Zo groot mogelijk papier voor de zachte atlas
- Tekenspullen: Wasco (door het krijtje plat te leggen kun je grote vlakken snel inkleuren) en stiften
- Leg een stapel witte vouwpapieren van ca. 10×10 cm. klaar.
- Pak de ingevulde A3 plattegronden van vorige les er weer bij
Met de plattegronden van het spel Buurtbeesten maken jullie samen een kaart van de buurt!

Zachte atlas maken
Weten jullie nog hoe prachtig de kaarten uit les 2 eruit zagen?
Bekijk de ontdekkingen die jullie zelf gedaan hebben nog eens. Welke ontdekkingen moeten er volgens jullie echt op?
Alle leerlingen mogen een ontdekking tekenen op de kleine papiertjes. Maak een tekening en schrijf er iets bij. Knip ze eventueel uit en plaats ze op de grote plattegrond.
Bespreek met elkaar of ze goed verspreid zijn: Kunnen ontdekkingen ook op een andere plaats gedaan worden? Schuif totdat jullie tevreden zijn. Plak ze daarna vast en schilder met waterverf de achtergrond.
Afsluiting
Laten we kijken naar de kaart die is ontstaan.
Wat denken jullie:
- Kun je het schoolplein herkennen?
- Mis je nog hele belangrijke dingen op de kaart?
- Denk je dat een kindje dat net hierheen verhuisd is, het leuk zou vinden om met jullie kaart het schoolplein te ontdekken?
- Waar zullen we de kaart bewaren?