Mijn buurt in beeld

Mijn buurt in beeld

60-75 minuten

  • Lesdoelen
    • De leerlingen kunnen hun eigen buurt in tekst en beeld weergeven
  • Voorbereiding en benodigdheden
    • Zorg ervoor dat het lokaal klaar staat voordat kunstenaar/gastdocent Gonneke Prak in de klas komt:
    • Kies een plek uit waar een groot papier van ca 100 x 150 cm op kan hangen
    • In de vorige les zijn duo’s ontstaan die op dezelfde plattegrond gewerkt hebben. Zorg ervoor dat deze duo’s naast elkaar zitten.
    • Zorg ervoor dat iedereen zijn of haar eigen plattegrond bij de hand heeft
    • Laat de leerlingen tekenspullen en hun eigen plattegronden uit de vorige les klaarleggen.

    Het overzicht van de les staat in deze pdf. Deze is voor zowel de leerkracht als Gonke Prak (kunstenaar).

  • Wat Gonneke meeneemt naar de les
    • Groot tekenpapier van ca 100 x 150 cm
    • Schilderstape
    • Plakstiften
    • Papier om tekenpapiertjes van 10 x 10 cm mee te maken voor de leerlingen
    • Zwarte permanent markers (2 verschillende diktes).
Gonneke Prak

Jullie plattegronden

Kunstenaar Gonneke Prak komt in deze les om met jullie zelfgemaakte plattegronden aan de slag te gaan.

Gonneke maakt kunstwerken van allerlei materialen. Materialen die anders in de prullenbak gegooid worden, maar ook met ‘kunstenaarsmaterialen’ zoals gips en klei. Ze werkt ook graag met Lego, soms ook gecombineerd met andere materialen.

 

Met de plattegronden van het spel Buurtbeesten maken jullie samen een kaart van de buurt!

Afsluiting

Hebben jullie allemaal iets opgeplakt? Laten we gezamenlijk naar de kaarten kijken die zijn ontstaan.

  • Zijn er hele kleine ontdekkingen gedaan?
  • Zijn er verrassende ontdekkingen gedaan?
  • Wie heeft er niets nieuws ontdekt?

Wat denken jullie: 

Ben je beter gaan kijken door een ontdekking van iemand anders?