Mijn buurt in beeld

Gastles: Buurtbeesten spel

60 minuten

  • Lesdoelen

    De leerlingen:

    • leren op een andere manier kijken naar hun omgeving
    • ontdekken hun eigen schoolomgeving door hun zintuigen in te zetten

    • werken samen om zoveel mogelijk punten te halen in het spel

    Het speldoel
    Word met je groep de grootste buurtbeesten door ontdekkingen te doen op het schoolplein.

  • Voorbereiding en benodigdheden

    Dit neemt gastdocent Gonneke mee:

    • Het Buurtbeestenspel

    Hier zorgt de leerkracht voor:

    • Print voor ieder groepje de plattegrond van het schoolplein in A3
    • Per groepje: een kleurpotlood in de groepskleur en gum

    • Verdeel de klas in een even aantal groepjes (bij voorkeur 3 leerlingen per groepje). Ieder groepje krijgt een groepskleur. Twee groepskleuren zijn aan elkaar gekoppeld. Wanneer groepje geel in het spel is, is groepje rood ook in het spel. De Kleuren zijn:

        • Geel en rood
        • Groen en blauw
        • Oranje en lichtblauw
        • Lichtgroen en bruin
        • Paars en roze
    • Maak 1 leerling per groepje teamcaptain
    • Bedenkt een signaal om de groep te verzamelen wanneer de tijd op is en deel deze met de klas

Let op: Gonneke ontmoet jullie op het schoolplein. Jassen aan, A3 plattegronden en stiften mee, gaan!

Het spel: wie zijn de grootste buurtbeesten?

In deze les spelen jullie het spel Buurtbeesten op het schoolplein. Maak ontdekkingen op het plein door de kaarten te spelen. Zo wordt je het grootste buurtbeest van de klas! 

De klas is verdeeld in groepjes, ieder groepje heeft een teamcaptain. Het spel heeft 2 rondes. Na de eerste ronde wisselen jullie van schoolplein-plattegrond.

Neem klassikaal alvast de grote lijnen van het spel door met de klas, zodat je direct aan de slag kan met het spel.

Gonneke neemt de spelregels buiten nog een keer met jullie door voordat jullie starten.

Ronde 1 – tekenen

  • In ronde 1 voeren jullie de opdrachten uit die op de opdrachtkaarten staan. De antwoorden teken je op de papieren plattegrond.
  • Laat de opdrachtkaart achter op het schoolplein nadat je je opdracht hebt uitgevoerd.
  • Na 15 minuten horen jullie een signaal en verzamelen jullie je weer.

Wissel

  • Na de 1e ronde wisselt ieder groepje z’n papieren schoolplein-plattegrond met een groepje van de duo-kleur.
  • Schrijf de namen en groepskleur op de gekregen plattegrond.

Ronde 2 – schrijven

  • In ronde 2 gaan jullie weer met hetzelfde team uit ronde 1 op pad.
  • Kijk op de gekregen plattegrond waar het andere groepje een kaart heeft achtergelaten.
  • Zoek deze kaart op en maak de opdracht die op de kaart staat.
  • Schrijf je antwoorden op je papieren-plattegrond. Neem de kaart mee.
  • Na 15 minuten horen jullie een signaal en verzamelen jullie je weer.
  • Niet alle kaarten kunnen vinden?

    Hebben jullie niet alle kaarten op het schoolplein kunnen vinden? Jullie krijgen nog een paar minuten de tijd om deze kaarten te zoeken.

Zijn jullie al buurtbeesten?

Ruim na het spel met elkaar de overgebleven kaarten op het plein op, en ga bij elkaar zitten. Bespreek onderstaande vragen om te kijken of jullie groepje geslaagd is als buurtbeest. 

Belangrijk! Bewaar de plattegronden voor de volgende les.

Wie krijgt de titel: grootste buurtbeest van de klas?
  • Wat vonden jullie de GRAPPIGSTE ontdekking van je duo-kleur groepje?
  • Wat vonden jullie de GEKSTE ontdekking?
  • En welke ontdekking heeft jou weer op het spoor gezet van een eigen ontdekking?