Meer doen met je omgeving!

Scholen laat het zien!

Let als je naar een doel reist goed op de weg. Want de weg verrijkt ons terwijl we hem bewandelen.
Schrijver en spiritualist Paulo Coelho

Weten hoe andere scholen hun culturele omgeving bij hun onderwijs betrekken?
Laat je inspireren!

Verbinden aan je curriculum

Je kunt je eigen omgeving verbinden aan kerndoelen, thema’s en onderwerpen uit Mens en Maatschappij, Kunst en Cultuur, Taal, ……

Bekijk het filmpje van een school in Vianen. Zij maken een stadswandeling langs het verleden met een gids en bezoeken belangrijke plekken en monumenten na de lessen uit de methode over WOII in de klas.

Atelier- of cultuurmiddag

  • Gebruik de expertise van een externe vakdocent uit de eigen omgeving. Dat kan een kennismaking zijn om naschools verder te gaan.
  • Breng een bezoek aan iemand met een interessant beroep en laat zien hoe iemand te werk gaat en waar hij/zij zijn/haar inspiratie vandaan haalt.
  • Ga naar een fort, molen, museum en koppel daar een rondleiding, speurtocht, foto-opdracht, onderzoeksvraag of creatieve verwerking aan vast.
  • Koppel een onderwerp uit de eigen omgeving en laat ze op creatieve wijze aan de slag gaan. Voorbeelden:

 

  • Lente in de polder!

    Lees met de onderbouw het prentenboek over weidevogels én hun geluiden (via QR code): ‘Kom erbij, in mijn wei’, van Vera de Backker en Rob Buiter (KNNV Uitgeverij). Ga naar buiten en neem een een kijkje in de polder: zien we vogels of andere dieren? Pak het boek van Charlotte Dematons, ‘Nederland’, en onderzoek 3 verschillende landschappen. Wat zie je? Wat valt je op? En wat zijn de verschillen? En wat maakt dan een polder tot een polder (water, sloten, graslanden, vlak, rechte wegen, molens en dorpen). Laat leerlingen een polderlandschap maken: welke kleuren horen erbij? Bekijk een aantal typische weidevogels. Want elk landschap heeft zijn eigen dieren en vogels die er leven. Laat ze hun eigen vogel ontwerpen want er is een nieuwe soort ontdekt: door te tekenen of collage maken.

  • Sprookjes maken bij gebouwen

    Elke stad of dorp heeft markante gebouwen of plekken.

    In sprookjes zijn altijd bijzondere gebouwen of plekken die een rol spelen. Maak een mindmap met de bovenbouw welke bijzondere gebouwen er in de eigen omgeving zijn. Laat elk groepje een gebouw of plek kiezen: Wat weten we ervan? Wat maakt ze bijzonder? Wat vertelt het verhaal? Waar dient het voor?

    Dan pakken ze uit de pot een sprookjesfiguur en denken na over deze figuur. Ze associëren de figuur met het gebouw: kunnen ze een verhaal bedenken? En uitbeelden? bijvoorbeeld in een animatie, vertelling, gedicht of rap.

Schoolbreed project

Neem een schoolbreed thema en koppel daaraan de eigen omgeving.
Een school in Wijk bij Duurstede bedacht het Sinterklaasfeest te verbinden met verschillende plekken met een historische waarde. Elke bouw koos een plek die gekoppeld kon worden aan onderwerpen vanuit de methodes voor taal, oriëntatie op jezelf en de wereld, kunstzinnige oriëntatie, wetenschap en technologie en zelfs rekenen. Vanuit een prikkelende vraag startte het onderzoek en het creatief proces (oriënteren, onderzoeken, uitvoeren en evalueren of presenteren).  Zo konden leerlingen met materialen, vormen en betekenis experimenteren.

  • Voorbeeld van groep 3-4

    Geïnspireerd door het verhaal van Annie M.G. Schmidt waarin Sinterklaas zijn kleren kwijt is. Wat nu? Wat typeert zijn kledingen het feest en hoe kun je met gewone voorwerpen uit het dagelijks leven toch Sint en Piet aankleden? ze gaan op onderzoek in de klas en de school naar mogelijkheden om Sint en Piet aan te kleden.

    Daarna denken ze na over wat een fijne gevel is voor Sint, zijn paard en pieten die over de daken gaan? Leerlingen gaan gevels en daken van hun eigen huis en in het historische centrum bekijken. Wat voor gevels zijn er? Welke vormen zien we? En welke is makkelijk voor sint en piet? Tot slot bouwen zij een gevel in de speelzaal en doen Pietengym.

     

  • Voorbeeld groep 7-8

    Stel dat het Sinterklaashuis in onze eigen omgeving zou staan? Wat is dan een geschikte plek? Het onderzoek begint met het bedenken waar het huis van Sinterklaas eigenlijk aan moet voldoen. Welk gebouw uit onze eigen omgeving is dan een mogelijkheid? De klas gaat op ontdekking uit bij het oude kasteel en bekijkt of hun lijst van voorwaarden van toepassing is op dit gebouw. Daarna bekijken ze de bereikbaarheid van het kasteel met een schip. Uiteindelijk hebben de leerlingen in groepjes een voorstel/schets/maquette van ruimtes in het kasteel die geschikt zijn voor Sint en pieten.

Verder kijken met verrekijkers

Projectweek : De week van …..

Zet één keer per jaar de eigen omgeving centraal in ‘De week van ...’  Elke groep ontdekt iets over zijn eigen woonplaats, aansluitend bij methode of thema. Zet aan het eind van de week uit elke groep iets uit de omgeving in de spotlight en zo krijgt elk kind een nieuwe blik op zijn eigen omgeving.

  • Inspiratie nodig?

    Landschap Erfgoed Utrecht heeft twee websites met allerlei inspiratielessen voor groep 1 tot en met 8:

    erfgoeddoen.nl
    Hier vindt je voorbeeldlessen waarbij altijd een creatieve verwerking is en het creatief proces een rol speelt.

    erfgoedwijzermetdeklas.nl/
    Hier vindt je voorbeeldlessen die goed passen bij doelen voor Burgerschap en taal. De erfgoedwijze blik laat kinderen nadenken over hoe iets erfgoed wordt, wie dat eigenlijk bepaalt, welke verhalen er zijn en welke emoties en belangen er kunnen spelen. En dat zijn zelf de erfgoedmakers van de toekomst kunnen zijn.