Let als je naar een doel reist goed op de weg. Want de weg verrijkt ons terwijl we hem bewandelen.Schrijver en spiritualist Paulo Coelho
Weten hoe andere scholen hun culturele omgeving bij hun onderwijs betrekken?
Laat je inspireren!

Meer doen met je omgeving!
Let als je naar een doel reist goed op de weg. Want de weg verrijkt ons terwijl we hem bewandelen.Schrijver en spiritualist Paulo Coelho
Weten hoe andere scholen hun culturele omgeving bij hun onderwijs betrekken?
Laat je inspireren!
Je kunt je eigen omgeving verbinden aan kerndoelen, thema’s en onderwerpen uit Mens en Maatschappij, Kunst en Cultuur, Taal, ……
Bekijk het filmpje van een school in Vianen. Zij maken een stadswandeling langs het verleden met een gids en bezoeken belangrijke plekken en monumenten na de lessen uit de methode over WOII in de klas.
Neem een schoolbreed thema en koppel daaraan de eigen omgeving.
Een school in Wijk bij Duurstede bedacht het Sinterklaasfeest te verbinden met verschillende plekken met een historische waarde. Elke bouw koos een plek die gekoppeld kon worden aan onderwerpen vanuit de methodes voor taal, oriëntatie op jezelf en de wereld, kunstzinnige oriëntatie, wetenschap en technologie en zelfs rekenen. Vanuit een prikkelende vraag startte het onderzoek en het creatief proces (oriënteren, onderzoeken, uitvoeren en evalueren of presenteren). Zo konden leerlingen met materialen, vormen en betekenis experimenteren.
Zet één keer per jaar de eigen omgeving centraal in ‘De week van ...’ Elke groep ontdekt iets over zijn eigen woonplaats, aansluitend bij methode of thema. Zet aan het eind van de week uit elke groep iets uit de omgeving in de spotlight en zo krijgt elk kind een nieuwe blik op zijn eigen omgeving.