Weten hoe andere scholen hun culturele omgeving bij hun onderwijs betrekken?
Laat je inspireren!
Verbinden aan je curriculum
Je kunt je eigen omgeving verbinden aan thema’s uit Wereldoriëntatie. Denk bijvoorbeeld aan de Middeleeuwen of de Tweede Wereldoorlog. Bekijk het filmpje van een school in Vianen. Zij maken een stadswandeling langs het verleden met een gids en bezoeken belangrijke plekken en monumenten na de lessen uit de methode hierover in de klas.
Atelier- of cultuurmiddag
- Maak gebruik van een externe vakdocent
- Breng een bezoek aan een atelier van een kunstenaar
- Bezoek een fort of museum
- Op laat leerlingen door de wijk lopen aan de hand van een fotografieopdracht
- Betrek een ouder met een creatief beroep
- Zet een leerkracht met een passie schoolbreed in
Schoolbrede aanpak
Een basisschool in Wijk bij Duurstede heeft het jaarlijkse Sinterklaasfeest verbonden met verschillende plekken met een historische waarde. Iedere leerkracht koos een plek in Wijk bij Duurstede die gekoppeld kon worden aan onderwerpen vanuit de methodes voor taal, oriëntatie op jezelf en de wereld, kunstzinnige oriëntatie, wetenschap en technologie en zelfs rekenen Door een prikkelende startvraag werd gebruik gemaakt van het creatief proces (oriënteren, onderzoeken, uitvoeren en evalueren of presenteren). Er werd een kunstzinnige opdracht bedacht om het onderzoek naar het erfgoed in de omgeving te versterken. Zo konden leerlingen met materialen, vormen en betekenis experimenteren.
Projectweek : De week van …..
Zet één keer per jaar de eigen omgeving centraal in ‘De week van ...’ Elke groep ontdekt iets over zijn eigen woonplaats: straatnamen, kunstenaars, bijzondere gebouwen of landschap.