Maak het met mediakunst

QR-codes

QR staat voor ‘Quick Response’, wat ‘snelle reactie’ betekent. Het is de moderne variant van de streepjescode. Een QR-code is een vierkant dat is opgebouwd uit zwarte en witte blokjes. Je scant de QR-code met de camera van een smartphone of tablet en de QR-lezer zet het om in een URL. Vervolgens toont de browser van het apparaat de bijbehorende website. Het voordeel hiervan is dat je niet zelf het, soms lange en ingewikkelde, internetadres hoeft over te typen.

Er worden steeds vaker QR codes gebruikt en soms ook op hele creatieve manieren!

Inspiratie

Les: Interactief speuren

De leerlingen gaan samen een interactieve speurtocht maken met het gebruik van QR-codes. Door geluidsfragmenten aan de QR-codes te koppelen, ontstaat er een spannende speurtocht met weetjes, hints en verstopte QR-codes.

  • groepen 6, 7 en 8 vóór groepen 3, 4 en 5
  • Benodigdheden

    Hardware

    • Chromebooks
    • Printer en papier

    Software

     

    Tip! Er zijn zeker meerdere gratis opties voor het maken van QR-codes. Via Google vind je al gauw meerdere opties.

  • Stap 1: Oriënteren
    • De leerlingen lopen rondom (of in de school) een speurtocht die de leerkracht gemaakt heeft. Leer hoe je dat doet in stap 3.

    Tip: Zet de kaart van de omgeving op het digibord of gebruik de zachte atlas van Kunst Centraal

    Hou hierbij rekening met de volgende vragen:

    • Wat is het onderwerp en de setting van de speurtocht? Stel vast in welke wereld (tijd, plaats) de speurtocht zich afspeelt (bijv. Romeinen, fantasie wereld, sprookjes, etc.)
    • Waar moeten de leerlingen naar op zoek?
    • Welke locaties heeft de leerkracht gekozen voor de QR-codes?
    • Wat hoor je als je de QR-codes scant? 

     

     

  • Stap 2: Onderzoeken

    Nu gaan de leerlingen zelf aan de slag met het maken van een speurtocht.

    • Verdeel de klas in groepjes
    • Wat is het thema of onderwerp waarover ze een speurtocht gaan maken? Bedenk samen een verhaal.
    • Bepaal samen een route.
    • Ieder groepje maakt een onderdeel van de speurtocht.
      Laat de leerlingen hun verhaal uitschrijven.
  • Stap 3: Techniek leren

    Deze speurtocht is een luisterspeurtocht waarbij je alleen informatie krijgt als je de QR-code scant. Maar er zijn nog veel meer opties. Je kunt bijvoorbeeld ook foto’s toevoegen, of links naar een YouTube filmpje!

    • Neem de verhalen op met een Chromebook, voice-recorder-app op een tablet of smartphone. Een handige website voor Chromebooks is Audio Editor Online
      Tip! Gebruik de microfoon van je oortjes. Die is vaak beter dan die van de Chromebook.
    • Download de mp3-bestanden en sla ze op.
    • Oefen met het maken van een QR code. Via
      QR-codegenerator kun je de mp3 koppelen aan de QR-code

    Let op! Voor veel websites is het nodig om even een account aan te maken. De gratis QR codes zijn vaak maar 3 weken geldig.

     

     

    Klik bij deze keuze de optie mp3 aan
    Upload de mp3 die je hebt ingesproken
    Pimp je QR-code zoals je wil en download hem zodat je hem kan printen.
  • Stap 4: Uitvoeren
    • De leerlingen werken de verhalen/ideeën uit, nemen hun audio op en koppelen hun audio aan de QR-code.
    • De leerlingen printen de QR codes en plakken ze op de juiste plek of het juiste voorwerp.
    • Het is handig om de speurtocht ter controle een keertje te lopen.
  • Stap 5: Evalueren
    • Groepjes leerlingen lopen elkaars route 
    • Zijn de verhalen duidelijk? Zijn de verhalen boeiend en verrassend? 
    • Is de route een samenhangend geheel? Snappen de leerlingen waar ze de volgende locatie kunnen vinden? 
    • Wat moet/kan er anders?
    • Kan de speurtocht door anderen gebruikt worden?

Les: Pronkstukken

In Pronkstukken maken de leerlingen kennis met de wereld van bijzondere collecties van oude meesters en hedendaagse kunstenaars en/of een bepaalde stijl. Zij maken een museum van eigen werk.

De leerlingen verdiepen zich in de werken van het Rijksmuseum en een hedendaagse kunstenaar of stijl. Ze kiezen een werk en maken zelf een beeldend  werk, voorzien van een eigen tekst. De tekst verbinden ze aan een QR code.

  • 7 - 8
  • Benodigdheden

    Hardware

    • Chromebooks
    • Printer en papier

    Software

     

    Tip! Er zijn zeker meerdere gratis opties voor het maken van QR-codes. Via Google vind je al gauw meerdere opties.

  • Stap 1: Oriënteren
    • Start met een afbeelding uit het Rijksmuseum en stel de volgende vragen (de methode Visual Thinking Strategy (VTS): 

    Wat kun je ontdekken op de afbeelding?
    Waaraan kun je dat zien?
    Wat gebeurt er nog meer?

    • Laat stillevens zien, bijvoorbeeld van Tjalf Sparnaay of Floris Claesz van Dijck.
    • Bespreek een stilleven aan de hand van  VTS.

    Je kunt andere meesters en/of stijlen centraal zetten

    Visual Thinking Strategies

    VTS (Visual Thinking Strategies) is met een open blik kijken naar kunst en met elkaar in gesprek gaan over kunst aan de hand van de 3 vragen van hierboven.

    Doelen: 

    • Kinderen benoemen wat ze zien zonder oordeel.
    • Kinderen leren goed te kijken naar een afbeelding.
    • Taalontwikkeling
    • Luisteren naar anderen en aansluiten bij wat anderen zeggen.
    • Benoemen wat de kinderen zeggen.
    • Het is geen kennisoverdracht (het gaat niet om goed/fout).

     

  • Stap 2: Onderzoeken
    • Laat de leerlingen naar afbeeldingen kijken in de Rijksstudio. https://www.rijksmuseum.nl
    • Van welke afbeelding zou je meer willen weten of roept vragen op?
    • Bij welke afbeelding kun je een informatietekst bedenken?
    • Welke afbeelding zou jij kiezen in een museum?
    • Welke van de afbeeldingen zijn stillevens?
  • Stap 3: Techniek leren
    • Neem de verhalen op met een chromebook, voicerecorderapp op een tablet of smartphone. Een handige website is Audio Editor Online
    • Download de mp3-bestanden en sla ze op.
    • Oefen met het maken van een QR code. Via
      QR-codegenerator kun je de mp3 koppelen aan de QR-code

    Let op! Voor veel websites is het nodig om even een account aan te maken. De gratis QR codes zijn vaak niet lang geldig.

    Klik bij deze keuze de optie mp3 aan
    Upload de mp3 die je hebt ingesproken
    Pimp je QR-code zoals je wil en download hem zodat je hem kan printen.
  • Stap 4: Uitvoeren
    • Laat de leerlingen een afbeelding kiezen als uitgangspunt
    • De leerlingen maken een eigen stilleven à la Tjalf Sparnaay of Floris Claesz van Dijck
    • De leerlingen maken er een tekst bij
    • De leerlingen spreken de tekst in 
    • De leerlingen maken een QR code aan, gekoppeld aan de tekst 
    • De QR code wordt geprint

    De leerlingen richten een museum in met hun beeldende werk en QR code.

  • Stap 5: Evalueren
    • Bezoek het museum
    • Elke leerling vertelt iets over zijn/haar werk
    • Is het een stilleven?
    • Is het een pronkstuk geworden?
    • Waarom wel/niet?
    • Is de informatie toepasselijk en begrijpelijk?
    • Wat was moeilijk om te doen?
    • Wat hebben we geleerd?