Maak het met mediakunst

Virtual Reality

Virtual Reality (VR) is een computertechniek waarbij het lijkt alsof je in een andere digitale werkelijkheid bent. Door een speciale VR-bril wordt jouw werkelijkheid vervangen door een digitale werkelijkheid.

De bril bevat een beeldscherm en sluit je zicht op de buitenwereld af.

 

Inspiratie

Project: Thuis zijn in vreemde streken

In dit mediakunstproject maken de leerlingen hun eigen VR beeldentuin. Zo nemen zij hun eigen leefomgeving mee naar de digitale wereld!

Klik hier om naar de lessen te gaan.

  • Thema's en leergebieden

    Oriëntatie op jezelf en de wereld

    Kunstzinnige oriëntatie

  • 21ste eeuwse vaardigheden

    Creatief denken

    ICT basisvaardigheden

    Informatievaardigheden

  • Leerdoelen
    • Leerlingen zetten VR-mediakunst in om creatief mee om te gaan: zelf iets maken, ontwerpen, passend bij het thema ‘Altijd onderweg’.
    • Leerlingen doen onderzoek naar erfgoed in hun eigen omgeving (en weten zich daar op eigen wijze mee te verbinden).

Project: Maak een museum in VR

Virtual Reality stelt je letterlijk in staat om jezelf volledig onder te dompelen in  virtuele werelden. Door de jaren heen zijn er verschillende vormen van VR ontstaan. Tijdens deze les maken leerlingen kennis met een interactieve VR-bril en de app Google Tilt Brush.

  • Stap 1: Oriënteren
    • Wat is Virtual Reality?
    • Waarom kan Virtual Reality handig zijn in ons dagelijks leven?
    • Hebben jullie wel eens een VR-bril op gehad?
    • Hoe voelde dat?
    • Wat kon je allemaal doen?

    Trailer van Google Tilbrush

    Trailer van Open Brush

  • Stap 2: Onderzoeken

    Stel je voor dat er een museum bestaat vol met kunstwerken die gemaakt zijn door de leerlingen uit de klas en die je alleen maar kan bezoeken in VR?

    In deze les gaan we het experiment aan!

    • Verdeel de klas in groepjes van 3 leerlingen.
    • Laat ze voorbeelden zoeken van 2D kunstwerken en 3D kunstwerken.
    • Rondom welk thema gaan de leerlingen werken?
    • Waar moet een kunstwerk aan voldoen?
    • Laat ze een schets maken op papier van hun kunstwerk.

    Eerst gaan de leerlingen een zelf bedacht kunstwerk op papier tekenen. Zo kunnen ze straks het verschil voelen tussen de 2D tekenervaring en de 3D tekenervaring. Daarna kunnen ze aan de slag met het virtuele museum.

  • Stap 3: Techniek leren

    Vervolgens krijgen alle leerlingen de kans om de VR bril op te zetten en de verschillende penseelstreken en tools uit te proberen. De kinderen die geen bril op hebben, kunnen het volgen op een scherm.

    Wat gaan ze proberen:

    • Hoe werken de controlers?
    • Ben je links- of rechtshandig?
    • Welke mogelijkheden zijn er met het pallet?
    • Welke soorten kwasten en penseelstreken zijn er?
    • Hoe selecteer je een kleur?
    • Maak allemaal één onderdeel van een tekening
  • Stap 4: Uitvoeren

    De leerlingen gaan telkens per groepje met één VR bril aan de slag.

    Als het volgende groepje aan de beurt is, gebruiken ze de controller om een andere plek in de ruimte te kiezen waar zij hun kunstwerk gaan maken. Zo ontstaan er verschillende kunstwerken in dezelfde ruimte.

    • Laat ze om de beurt een deel van het kunstwerk maken
    • De twee leerlingen op de zijlijn zijn de ‘muzen’ van de kunstenaar. Zij mogen mee bepalen welke kleuren of penseelstroken hij of zij gebruikt.
    • Geef iedere leerling even veel tijd om aan het kunstwerk te werken, wellicht met een timer.
    • Is het kunstwerk klaar? Vergeet dan niet op te slaan!
  • Stap 5: Evalueren

    Laat de leerlingen elkaars virtuele museum bezoeken.

    • Hoe ervaren ze dat?
    • Wat is het verschil met een echt museum?
    • Hoe voelt het om op deze manier te tekenen?
    • Wat vonden de leerlingen van elkaars kunstwerk?