Maak het met mediakunst

Micro:bit

De Micro:Bit is een kleine computer die speciaal ontwikkeld is voor jonge programmeurs om te leren programmeren en de mogelijkheden van elektronica te ontdekken.

Een heleboel kunstenaars gebruiken microcomputers, zoals de micro:bit (of Arduino’s en Raspberry Pies), om hun kunstinstallaties te voorzien van licht, geluid of bewegende onderdelen.

Met een micro:bit sta je aan het begin om te leren hoe je je eigen installaties kan bouwen!

Inspiratie

Project: Twist the Bit

We kennen allemaal het spel Twister. “Linkervoet op rood!” “Rechterhand op blauw!” Maar wat als het doel van het spel niet is om zo lang mogelijk overeind te blijven maar om van kleur naar kleur te dansen?
Met de micro:bit kunnen we dit waarmaken. Het is immers een superslim computertje die ons daarbij kan helpen.

  • Les 1

    Kennismaking met Twister (20 min)

    Bij Twister raak je in de knoop. Maar wat als we zó langs elkaar heen bewegen dat we niet in de knoop raken? Wat gebeurt er als we langzaam of snel bewegen? Hoe kun je op een vloeiende, stokkende of eigen manier naar de kleur toegaan? En wat gebeurt er als je deze bewegingen samen doet of achter elkaar plakt? Met je hand, voet of je hele lijf? En komt er nou geluid uit Twister?!

  • Opdracht 1

    De leerlingen spelen Twister

    Verdeel de klas in 4 groepen: Rood, groen, geel en blauw
    Kies 2-3 leerlingen die Twister gaan spelen. 2 leerlingen draaien de schijf om de opdracht te bepalen.

    Probeer eens op een andere manier naar de kleur toe te bewegen. Langzaam? Snel? Schokkend? Golvend?
    Denk hierbij aan dans, hoe zou je naar de kleur toe kunnen dansen met je voet of hand?

     

  • Opdracht 2

    Groep rood/groen/geel/blauw bedenken een geluid en maken het geluid zodra iemand hun kleur aanraakt.

     

     

  • Opdracht 3

    Varieer! Geef elke kleur een vast geluid en een vaste beweging
    Bv:
    – Groen = PING! + Snelle beweging
    – Blauw = BOING! + Wiebelige beweging
    – Rood = WOEESJJ! + Trage beweging
    – Geel = BANANA! + Schokkende beweging

Bekijk het onderstaande filmpje. Hoe zou deze installatie werken? Wat als Twister op deze manier zou werken?

  • Les 2

    Twist the bit! (90 min)

    Verdeel de groep in 4 of 5 groepjes, elke groep krijgt een eigen kleur. De groepjes gaan nu zelf hun eigen geluid programmeren op de micro:bit.

    Hiervoor volgen we 3 stappen:
    – programmeren
    – downloaden en testen
    – spelen maar!

     

Werkblad
Klik hier!
Tijd om te dansen!
  • Les 3
    • Zodra alle microbits en speakers het doen is het tijd om te gaan spelen en dansen.
    • Schuif de tafels en stoelen aan de kant!
    • Laat elk groepje hun eigen beweging bedenken op hun geluid
    • Leg de Twistermat in het midden van de klas en probeer eerst of je het spel kan spelen met de geluiden en bewegingen die de leerlingen hebben bedacht
    • Probeer het vervolgens een keer op een andere manier: haal de Twistermat weg en kijk of je kleuren- en geluidencodes kan maken om op te dansen!Zet daarbij bv. een leuk muziekje op

Een interactief schilderij

Een schilderij dat je mag aanraken? Dat klinkt als een goed idee voor een nieuw museum. In deze les leren leerlingen om met een micro:bit aluminiumfolie om te toveren tot een knop. Zodra je het aluminiumfolie aanraakt, komt er geluid uit de micro:bit!

  • Stap 1: Oriënteren

    Bekijk samen met de leerlingen verschillende filmpjes over robotica en de verschillende toepassingen ervan.

    • Wat weten leerlingen van robotica?
    • Waar hebben ze wel eens mee te maken (gehad)?
    • Waar kun je deze techniek voor gebruiken?
  • Stap 2: Onderzoeken

    De leerlingen gaan in groepjes van twee aan de slag met een micro:bit. Bij elke micro:bit horen:
    – een batterij
    – een usb-kabeltje
    – krokodillenbekjes/ testsnoertjes

    Laat de leerlingen het materiaal ontdekken.
    – Hoe ziet de micro:bit er uit?
    – Wat zit er op de micro:bit?
    – Wat zou hij allemaal kunnen?
    – Waar zouden de losse onderdelen voor zijn?

  • Stap 3: Techniek leren

    Klik hier voor de basislessen van Micro:bit101.nl. Of probeer een paar lessen van SkillsDojo. De basisoefeningen zijn een goede eerste ontdekking. De leerlingen onderzoeken hiermee wat de micro:bit allemaal kan.

    Elke oefening duurt ongeveer 30 min. Je zou dus meerdere lessen kunnen wijden aan de basisoefeningen. Of je kunt de klas opdelen in verschillende onderzoeksgroepjes.

  • Stap 4: Uitvoeren

    We gaan aan de slag om een interactief schilderij te maken. We weten nu wat de micro:bit allemaal kan. Aan de hand van een bepaald thema koppelen we een schilderij of canvas aan de micro:bit.

    Met de micro:bit kan alles een knop worden. Zo kan het schilderij
    een bepaalde melodie of geluid maken als we het aanraken.
    Dit kun je verdelen over 2 losse lessen.

    • Les 1: programmeren
    • Les 2: beeldende les

    Les 1: Het programmeren van de micro:bit

    Verdeel de klas in duo’s. Per duo heb je nodig:
    – een micro:bit
    – een batterij
    – 5 krokodillenbekjes
    – een USB kabeltje om de micro:bit te verbinden
    – een chromebook
    – een koptelefoon

    Stelling: ALS we de knop aanraken/indrukken DAN horen we de melodie


    We zoeken een antwoord op de volgende vragen:

    • Hoe programmeer je een melodie?
    • Hoe maak ik van aluminiumfolie een knop?
    • Hoe zorg ik ervoor dat als ik de knop aanraak, mijn
      melodie wordt afgespeeld?

    Les 2: Het schilderij maken

    Als de micro:bit het geluid afspeelt zodra je de aluminiumfolie aanraakt, kan het maken van het schilderij beginnen.

    We maken een schilderij waarvan 1 element van aluminiumfolie is. Dit stuk aluminiumfolie moet groot genoeg zijn of een vorm hebben zodat je gemakkelijk een krokodillenbekje eraan kan verbinden. Je kunt het aluminiumfolie met lijmstift op een canvas plakken.

    • Welke vorm heeft de aluminiumfolie? Een boom? Een bloem? Een vis? Een hart?
    • Wat komt er om de aluminiumfolie heen?

     

  • Stap 5: Evalueren
    • Doet ie het of doet ie het niet?
    • Was het moeilijk/makkelijk om te werken met programmeren en micro:bits en waarom?
    • Past het geluid bij het schilderij?
    • Hoe weet je dat je het schilderij mag aanraken?