Maak het met mediakunst

Green Screen

Het green screen is tot op de dag van vandaag misschien wel de meest invloedrijke uitvinding voor films en video’s. Heel wat Hollywood films zijn gemaakt met behulp van een groot groen scherm. Maar ook allerlei youtubers, gamers en kunstenaars maken er gebruik van. Met een green screen kun je namelijk overal naartoe en het maakt het mogelijk om coole effecten toe te passen in een foto of video.

Inspiratie

Les: Op Reis

  • Groep 5 -6
  • Benodigdheden

    Software

    Hardware

    • 1 tablet per 3 leerlingen
    • Een green screen, dit kan een groene muur zijn, een groen doek of groen papier
    • Een statief of andere manier om de tablet stabiel te houden. Bv. een eierdoos
    • Eventueel groene attributen voor leuke effecten
  • 90 min
  • 1: Oriënteren (10 min)

    De leerlingen gaan op reis naar een mooie, spannende of favoriete bestemming, zonder het klaslokaal te verlaten.

    De leerlingen mogen een foto meenemen of opzoeken van een bijzondere plek waar ze wel eens geweest zijn of waar ze graag (weer) naartoe willen. Hierin plaatsen zij zichzelf, of een poppetje, via het green screen.

    • Start met het vertellen van een verhaal over een mooie, avontuurlijke reis die jijzelf of een ander persoon gemaakt heeft, maak gebruik van foto’s.
    • Waar zijn de leerlingen zelf wel eens geweest? Waar liggen die bestemmingen?
    • Wat maakt(e) die bestemmingen zo bijzonder?
    • Wat heb je meegemaakt?
    • Wat verwacht je mee te maken?
    • Waar zouden ze nog naar toe willen? En waarom? Wat verwachten de leerlingen op die plek te zien of mee te maken?

     

  • 2: Onderzoeken (20 min)

    De leerlingen gaan op zoek naar afbeeldingen van een bijzondere plek, of nemen foto’s mee van huis.

    Stel de volgende vragen aan de leerling: 

    • Wat zie je op de foto?
    • Wat maakt de afbeelding bijzonder, mooi, spannend of aantrekkelijk?
    • Wat is het klimaat daar? Wat heb je nodig op de foto? Attributen, kleding.  
    • Waar op de afbeelding (op welke plek) wil jij staan, zitten, liggen?
    • Wat voor foto moet je van jezelf maken om op de afbeelding te plaatsen?
    • Of waar komt het poppetje te staan, liggen, zitten?
    • Maak een schets waarin je jezelf plaatst.
  • 3: Techniek leren (30 min)
    • Leg het principe van een green screen uit.
    • Bekijk (klassikaal) de tutorial.
    • Zet een green screen neer, of hang een green screen op. Of geef de leerlingen een groen A4-tje als je met poppetjes of andere materialen werkt.
    • Zet de smartphone of tablet op een statief of andere stevige plek. 
    • Laat de leerlingen experimenteren met het green screen en vervolgens de foto’s maken van zichzelf of de poppetjes fotograferen voor het groene A4-tje.

       

  • 4: Uitvoeren (30 min)
    • Na het experimenteren kunnen de leerlingen aan de slag met het maken van hun foto.
  • 5: Evalueren (15 min)
    • Toon de (reis) bestemmingen op het digibord.
    • Of bundel de werken in een reismap.
    • De leerling vertelt over de bijzondere plek en zijn/haar aanwezigheid.
    • Is het goed gelukt om de sfeer van de plek over te brengen?
    • Wat hebben we geleerd over andere bijzondere plaatsen?
    • Was het moeilijk/makkelijk om te werken met een green screen(app) en waarom?

Les: Mijn Lievelingsboek

De leerlingen ontwerpen een nieuw boekomslag van hun favoriete boek met behulp van een green screen en een green screen app.

  • 6 - 8
  • Benodigdheden

    Software

    Hardware

    • 1 tablet per 3 leerlingen
    • Een green screen, dit kan een groene muur zijn, een groen doek of groen papier
    • Een statief of andere manier om de tablet stabiel te houden
    • Eventueel groene attributen voor leuke effecten
  • 3 lessen van 75 min
  • 1: Oriënteren (30 min)
    • Lees voor uit een populair (kinder) boek. 
    • Bespreek met de leerlingen wat hun favoriete boek is.
    • Gebruik het digibord om de boeken te laten zien of laat de leerlingen boeken meenemen.
    • Bekijk met de leerlingen de boekomslagen:
      • Wat vinden ze opvallend, mooi, wat spreekt ze aan?
      • Welke informatie is belangrijk op de voorzijde?
      • Kies je het boek uit op een voorkant?
  • 2: Onderzoeken (30 min)
    • Laat leerlingen hun favoriete boek kiezen/bepalen.
    • Welk personage uit het boek is favoriet, wie is het hoofdpersonage?
    • Laat leerlingen een (nieuw) boekomslag schetsen waarin zij als personage worden afgebeeld. Ze bepalen waar ze komen te staan in de afbeelding.
    • Laat ze er een mooie achtergrond bij bedenken.
      • Welke kleuren, vormen willen ze gebruiken?
      • Welke sfeer moet het uitstralen; abstract of figuratief?
    • Laat leerlingen nadenken over de verhoudingen:
      foto t.o.v rest van de omslag.
  • 3: Techniek leren (60 min)
    • Leg het principe van een green screen uit.
    • Bekijk (klassikaal) de tutorial.
    • Zet een green screen neer, hang een green screen op of geef de leerlingen een groen A4-tje als je met poppetjes of andere materialen werkt.
    • Zet de smartphone of tablet op een statief of andere stevige plek. 
    • Laat de leerlingen experimenteren met het green screen en vervolgens de foto’s maken van zichzelf of de poppetjes fotograferen voor het groene A4-tje. 
  • 4: Uitvoeren (60 min)
    • Laat leerlingen een nieuwe achtergrond schilderen voor hun boekomslag.
    • Laat ze de maten voor hun boekomslag bepalen.
    • Laat ze uitproberen welke foto het beste op hun achtergrond past.
    • Laat de leerlingen één foto uitkiezen.
    • Laat de foto met behulp van de green screen app op de juiste plaats zetten en laat de achtergrond toevoegen.
  • 5: Evalueren (45 min)
    • Laat leerlingen hun boekomslagen presenteren;
      Dit kan d.m.v. een afbeelding op het digibord
      of door de omslagen uit te laten printen en om het boek te vouwen en te presenteren op een tafel.
    • Laat  leerlingen vertellen waarom ze deze keuze(s) hebt gemaakt:
      • Wat was moeilijk/makkelijk?
      • Wat hebben ze geleerd?