Maak het met mediakunst

Stop-motion

Stop-motion of stopframe animatie is een filmtechniek waarbij een reeks foto’s achter elkaar wordt gezet in een filmpje. Elke foto is telkens net een stapje verder in een beweging dan de foto ervoor.

Deze techniek is al bijna net zo oud als filmen zelf! Voor de komst van digitaal animeren met computers werd stop-motion als nummer één special-effects-techniek gebruikt in de filmwereld.
Stop-motion films maken kan met allerlei verschillende materialen.

Bekijk hieronder een paar inspirerende voorbeelden.

Inspiratie

Starten met stop-motion

Stop-motion is een hele toegankelijke manier om met animatie aan de slag te gaan. Maar, waar begin je?

Hieronder vind je een aantal basisoefeningen om mee te beginnen.

  • Benodigdheden

    Software

    Hardware

    • Digibord
    • Smartphone of tablet per duo of in groepjes
    • Statief of andere manier om de tablet stabiel te houden
      bv. eierdoosjes
    • Licht (bureaulampen)
    • Materiaal om te animeren (Bv. Papier, klei, poppetjes, scharen, splitpennen, verf, leerlingen zelf…) 
  • 30 - 60 min per oefening

Project: Stop-motion met de hele klas

  • 1-8
  • Benodigdheden

    Software

    Hardware

    • Digibord
    • Smartphone of tablet per duo of in groepjes
    • Statief of andere manier om de tablet stabiel te houden
      bv. eierdoosjes
    • Licht (bureaulampen)
    • Materiaal om te animeren (Bv. Papier, klei, poppetjes, scharen, splitpennen, verf, leerlingen zelf…) 
  • 60 tot 90 min per les
  • 1: Oriënteren (30 minuten)

    Vertel de leerlingen dat ze zelf een stop-motion film gaan maken én hebben samen, als klas, de leiding over het proces. Zo leren ze alle aspecten kennen van een echte film maken. Maar, wie bedenkt het verhaal? Wie maakt welke scènes? Wie staat er achter de camera? En hoe pakken we dit aan?

    • Start met een paar inspirerende filmpjes, zoals de filmpjes hierboven om de techniek stop-motion te introduceren.
    • Bespreek klassikaal welke stappen er gezet moeten worden om één stop-motion film te maken met de hele klas.
    • Bespreek welke rollen er nodig zouden kunnen zijn.

    Tip : Verbind de film aan een boek van de kinderboekenweek of een thema op dat moment in de lessen speelt.

  • 2: Onderzoeken (30 minuten)

    De leerlingen beginnen met een gezamenlijke brainstorm rondom een bepaald thema, iedereen mag ideeën inbrengen. Zodra er een thema of een verhaal is gekozen, wordt de klas verdeelt in de volgende groepen: regie, productie, decor en animatie.
    Natuurlijk kunnen leerlingen elkaar ook helpen met andere rollen.

    De Rollen

    Groepje Regie
    De regisseurs zorgen ervoor dat de rode draad van de film klopt. Zij werken samen met alle andere groepjes; Productie, Decor en Animatie

    • De regisseurs geven eerst antwoord op de volgende zin: Iemand Wilde Maar Toen Dus
      Animeren is veel werk dus het verhaal moet niet te lang zijn. Een handige manier om een verhaal te bedenken is om antwoord te geven op Iemand Wilde Maar Toen Dus.
    • Wat hebben we nodig voor ons verhaal?
      – onderwerp/thema
      – verhaallijn
      – personages en locaties

    Groepje Productie
    De productie zorgt ervoor dat alles in goede banen geleid wordt. Komt iedereen aan bod? Halen we de deadlines? Wie doet wat, waar en wanneer?

    • Het productiegroepje heeft nauw contact met alle andere groepjes. Zij zorgen voor de praktische zaken en een goede communicatie.
    • Zij zorgen dat alle groepjes voldoende klei of ander materiaal hebben.
    • De film moet uiteindelijk ook vertoond worden. Hier mag dit groepje een antwoord op geven.
       

    Groepjes Decor en Animatie
    De animators en decormakers brengen met engelengeduld de film tot leven. De regisseurs en de productie helpen deze groepjes tijdens het maakproces.

    • Deze 2 groepjes bepalen uiteindelijk met welk materiaal er zal worden gewerkt
    • Hoe maken we de personages van klei of ander materiaal?
    • Hoe maak je de decors/achtergronden?
    • Hoe ziet de wereld van de film er uit? Welke sfeer heeft de film? Welke kleuren zouden daarbij passen?
    • Hoe ga je de foto’s maken?
    • Wie zorgt er uiteindelijk voor dat alles aan elkaar gemonteerd wordt?
    • Hoe zorg je voor het geluid?
  • 3: Techniek leren (90 minuten)

    Als alle rollen en taken zijn verdeeld gaan eerst alle groepjes experimenteren met de techniek. 

    • Gebruik smartphones of tablets met de app Stop Motion Studio (voor Apple en Android)
    • Bekijk de tutorial van de app
    • Doe samen de basisoefeningen
    • Laat de leerlingen experimenteren met bewegingen, snelheid en verhoudingen.
    • Waar moeten ze op letten?

     

    Zorg er in deze les voor dat er voldoende materiaal is om mee te werken.

  • 4: Uitvoeren (minstens 90 minuten of je kunt lessen verdelen over een aantal weken))
    • Het groepje regie doet verslag over het verhaal wat ze bedacht hebben. Let er goed op dat het verhaal niet te ingewikkeld is. Een voorbeeld:
      – max. 5 personages
      – max 3 locaties
      – ongeveer 3-4 scènes
    • Kies het materiaal waarmee je gaat werken (zie hiervoor ook de basisoefeningen)
    • Van elke scène wordt een storyboard gemaakt. Verdeel de scènes over de groepjes

    Tip: Besteed voldoende aandacht aan de uitwerking van het verhaal zodat iedereen precies weet wat er in hun scène gebeurt. 

    Tip: Wissel met de rollen: Regisseur, Camera, Productie, Decor, Animator.

     

  • 5: Evalueren (60 minuten)
    • Maak een bijzonder moment van de eerste vertoning van de film, het is tenslotte de première!
    • Is het verhaal duidelijk?
    • Wat is er goed gemaakt?
    • Wat zie je, waar gaat het over?
    • Was het moeilijk om te maken/organiseren?
    • Ging het samenwerken goed?
    • Hebben de andere leerlingen ongeveer gemaakt wat de bedenkers van het verhaal hadden bedacht?
    • Waren de verhalen en benodigdheden compleet? 
    • Heb je tips voor leerlingen die dit ook gaan doen?      
    •  Zet de stop-motion film op de site van de school.