-
Projectdoelen
- Leerlingen leren met wateroplosbaar krijt (neocolor) waarmee je zowel kunt tekenen als schilderen
- Ze leren werken naar de waarneming: vormen, kleuren, patronen
- Ze leren werken naar eigen verbeelding en fantasie
- Ze leren over vissen en hun kenmerken
- Ze zien en reflecteren over hoe kunstenaars te werk gaan
-
Praktische informatie & voorbereiding
Door eerst les 1 en 2 te doen raken kinderen geïnspireerd op het thema en wordt het creatief proces aangewakkerd. Dit is een belangrijke voorbereiding voor de gastles.
De kunstenaar komt 20 minuten voor aanvang van de workshop (les 3) in de klas om een en ander voor te bereiden.
Zet voor in de klas (of een andere plek, zichtbaar voor iedere leerling) een tafel waarop de kunstenaar zijn of haar demonstratie kan geven.
Benodigdheden les 3
Door school zelf te verzorgen
- Papieren handdoekjes
- 1 keukenrol
- Kranten op de tafels
- Scharen, voor elke leerling
- 1 vel dik tekenpapier120 grams in briefkaartformaat per leerling
Rixt en Mark nemen mee
- Waterpotten
- 35 Penselen
- 35 Doosjes Neocolor (wateroplosbare krijtjes)
- 10 prikpennen en prikkussens
- Kraaltjes en dekseltjes
- Messingdraad
-
Gastdocenten Rixt Hilverda en Mark van Praagh
Rixt Hilverda
Opgeleid als kunstschilder en graficus aan Academie voor beeldende kunsten Minerva te Groningen. Pedagogisch didactische bijscholing voor kunstenaars aan de Rietveldacademie te Amsterdam. Momenteel werkzaam als zelfstandig beeldend kunstenaar (zowel vrij werk als werk in opdracht) in een samenwerkingsverband met beeldend kunstenaar Relinde Peters met diverse exposities.
Naast diverse cursussen aan kinderen/jongeren/volwassenen op Globe, werkzaam als docente beeldende vorming (zowel tekenen/schilderen/ grafiek en handvaardigheid) in het individueel onderwijs-en projektonderwijs op diverse basis-en middelbare scholen en HBO-opleiding Theo Thijssen academie te Utrecht.
Mark van Praagh
Mark van Praagh is opgeleid aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam als schilder en graficus. Hij werkt in verschillende series zowel ruimtelijk als in het platte vlak. Thema’s die al lang en vaak terug komen zijn torens, ladders, bomen, abstracte ritmes, grassen, bladeren en vrije kalligrafische tekens en symbolen. Hij is geboeid door de dynamiek van ritme en herhaling, die je telkens terug ziet in bladeren en grassen in zijn schilderijen, in ladders en torens in zijn sculpturen opgebouwd uit drijfhout, in de eindeloze tekentjes van zijn vrije kalligrafie, of in de meer abstracte, ritmische aquarellen.
Mark is geraakt door de vluchtelingen problematiek en maakte een serie monumenten voor verdronken vluchtelingen van drijfhout wat hij verzamelt op de Griekse eilanden. De laatste jaren werkt Mark ook aan een groeienede serie portretten van mensen van kleur, geïnspireerd door de beweging Black Lives Matter.Mark is veelzijdig en beheerst veel technieken: olieverf, aquarel, grafische technieken en werkt ook ruimtelijk met strand- en drijfhout. Naast zijn vrije werk maakt Mark regelmatig portretten in opdracht en verzorgt cursussen en workshops.
Kunstenaar Rixt Hilverda of Mark van Praagh komt in de klas. De leerlingen gaan samen met één van de kunstenaars op ontdekkingstocht in de (onder)waterwereld en schilderen prachtige waterwezens.
Ze bekijken schilderijen, tekeningen en andere kunstwerken, Mark en Rixt vertellen over hun werk en zullen zelf ook vissen tekenen. Zo raken de leerlingen geïnteresseerd en geïnspireerd en gaan ze onder hun leiding aan de slag rondom het thema vissen.
De leerlingen bekijken voorafgaand aan de gastles foto’s van vissen en ontdekken verschillende kleuren en vormen van vinnen, ogen, bekjes, staarten, schubben, etc. Ze krijgen van de kunstenaar ideeën en technieken aangereikt hoe zij een vis kunnen tekenen / schilderen met al hun variaties in vormen, kleuren en patronen. Bovendien leer je hoe je met wateroplosbaar krijt kunt werken.
Leuk als er een draad in klas is gespannen waaraan de uitgeknipte vissen kunnen worden opgehangen.