Waar wil je meer over te weten komen?
Stap 2 heeft als doel om onderzoek te doen en meer te leren over het onderwerp. Door zelf op onderzoek uit te gaan krijgen de leerlingen een diepgaand begrip over het vraagstuk en de context van het onderwerp.
Design Thinking
Stap 2 heeft als doel om onderzoek te doen en meer te leren over het onderwerp. Door zelf op onderzoek uit te gaan krijgen de leerlingen een diepgaand begrip over het vraagstuk en de context van het onderwerp.
Geef de opdracht mee als huiswerkopdracht. Leerlingen maken vooraf zelf foto’s op hun route naar school, of thuis, op en rondom school etc. waarbij ze nadenken over wat er wel en misschien bij dit thema/onderwerp hoort.
Geef iedereen individueel het werkblad ‘Wat is het wel en niet?’. De twee vragen worden ingevuld door plaatjes te plakken. Dit kunnen afbeeldingen zijn uit tijdschriften of de Prikkelkaartjes.
Vraag de leerlingen om in het kort een toelichting te schrijven waarom ze een plaatje kiezen en opplakken.
Geef ieder groepje leerlingen het werkblad ‘Overleggen in de groep’ op A3-formaat. De leerlingen gaan binnen hun groepje de resultaten van de vorige opdracht met elkaar delen. Het gesprek gaat over de vragen hier beneden. Stimuleer de leerlingen ook op nog eigen aan elkaar te stellen en deze op het werkblad in te vullen
De belangrijkste punten uit dit gesprek schrijven ze op het werkblad op. Dit is de basis voor de volgende fase, de analysefase.