-
Lesdoelen
- Leerlingen doen onderzoek naar buitenplaats Eyckenstein.
-
Voorbereiding voor leerkracht
- Zorg dat er voldoende computers beschikbaar zijn.
- Bedenk hoeveel tijd de leerlingen krijgen om informatie over de buitenplaats op te zoeken.
BinnensteBuiten…
In de vorige les hebben we geleerd waarom enorm rijke stedelingen een buitenhuis lieten bouwen. Weten jullie het nog?
Maar met een buitenplaats kon je natuurlijk ook ontzettend pronken (= showen om te laten zien wat je kan of wat je hebt) met een theekoepel in je tuin, de inrichting van je buitenplaats (meubels, schilderijen, zilverwerk, wandtapijten en meer) en een oranjerie met tropische vruchten (oranjerie is een plantenkas van glas).
Landgoed Eyckenstein
Tijd om zelf op onderzoek uit te gaan naar de buitenplaats die jullie gaan bezoeken. Wat kunnen jullie allemaal te weten komen over Eyckenstein?
Klik hier om onderstaande kaart te bekijken.

WIE vindt WAT?
Sinds 1876 is landgoed Eyckenstein eigendom van de familie Van Boetzelaer. Maar er zijn ook buitenplaatsen die niet meer in het bezit van families zijn. Dan kan het zomaar zijn dat anderen bepalen wat ermee gebeurt. Of dat zo’n erfgoedlocatie in handen komt van een gemeente. Wat moet daar dan mee gebeuren? Dat is een ingewikkelde kwestie, omdat iedereen daar anders over denkt en voelt.
Wat je denkt of voelt hangt af van je situatie.
De volgende les gaan jullie op bezoek bij jullie buitenplaats!