AUTSJ

Na de voorstelling

45 minuten

  • Lesonderdelen

    Deze les bestaat uit de volgende onderdelen:

    • Nagesprek
    • Maak je eigen waaier
  • Lesdoelen
    • De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren
    • Kennismaken met beeldaspecten, waarmee spelenderwijs de verschillende mogelijkheden van vormen worden onderzocht
    • Maken van beeldend werk: vormgeven van eigen ideeen en experimenten in beeldende werkstukken
    • Reflecteren op beeldend werk van zichzelf en de ander.
  • Benodigdheden
    • Vel wit papier A4 en Ecoline + Vetkrijt of Gekleurd papier A4 + waskrijt
    • Plakband
    • Optioneel: ijsstokjes of een strook stevig papier van 1,5 cm x 21 cm
  • Nawoord van Het Filiaal

    Wij hopen dat jullie veel plezier hebben beleefd aan de voorstelling en dit lesmateriaal. We zijn nieuwsgierig naar jullie reacties, deze kun je versturen naar educatie@hetfiliaal.nl.

    Ben je benieuwd naar meer voorbeelden van hoe we creatief vermogen stimuleren? Hoe we kinderen uitdagen om vragen te stellen en een open houding aan te nemen? Bekijk dan de video.

Nagesprek

Foto: Remke Spijkers

Denk terug aan de voorstelling AUTSJ die we gezien hebben in het theater. Bespreek gezamenlijk de volgende vier categorieën en beantwoord de vragen:

  • Persoonlijke ervaring - jullie beleving
    • Wat vond je mooi?
    • Wat vond je spannend?
    • Waar moest je om lachen?
    • Wat vond je niet leuk?
  • De voorstelling - wat heb je gezien en gehoord?
    • Wat heb je gezien? (denk aan: decor/kostuum/attributen/licht)
    • Wat heb je gehoord? (denk aan: geluid/muziek)
  • De makers - onderwerp en betekenis
    • Was er iets in de voorstelling dat je wel eens eerder gehoord, gezien of gevoeld hebt?
    • Waren er dingen in de voorstelling die je nog nooit gehoord, gezien of gevoeld hebt?
    • Ging je ergens over nadenken door de voorstelling? Waarover?
  • De wereld - de voorstelling in de context van onze tijd
    • Was er iets in de voorstelling waar je aan moest denken? Iets dat echt gebeurt is bijvoorbeeld bij jullie thuis of op school?

De waaier

Het kind in de voorstelling vond sommige dingen best spannend. Weten jullie nog wanneer dat was? Hoe zag je dat? Heb jij dat ook wel eens? Of ken je iemand die dat heeft?

  • Wat betekende de waaier voor het kind in de voorstelling denk je?
  • Wat gebeurde er als de waaier openging?

Soms kan een voorwerp helpen als je je bijvoorbeeld verdrietig voelt, om dapperder te voelen of rustiger te worden. Wat helpt jullie als je wel eens bang bent?

Maak je eigen waaier

Jullie gaan je eigen waaier maken door een tekening op een speciale manier op te vouwen. Volg de volgende stappen:

Stap 1

Kies je materiaal: een vel wit papier A4 en Ecoline + vetkrijt of gekleurd papier A4 + waskrijt.

Stap 2

Maak een tekening van iets dat jij spannend vindt.

Stap 3

Maak nog een tekening van iets waar jij rustig van wordt of dat jou kan helpen als je iets moeilijk of spannend vindt. Let op: met Ecoline maak je de tweede tekening op een nieuw vel papier om doordrukken te voorkomen, bij ander materiaal kan het op de achterkant.

Stap 4

Om een mooie harmonica te krijgen gaan we eerst voor-vouwen. Dit doe je zo: papier dubbelvouwen, herhaal dit nog drie keer totdat je een dunne reep hebt van ongeveer 1,5 cm.

Als je hem weer openvouwt zie je duidelijke vouwlijnen, dus je weet precies waar je straks gaat vouwen.

Als je twee tekeningen gemaakt hebt doe je dit bij beide tekeningen en plak je de tekeningen vervolgens netjes op elkaar.

Stap 5

Nu gaan we de harmonica maken: vouw precies tot het eerste vouwlijntje van jezelf af, draai je papier om en vouw weer precies naar het volgende vouwlijntje maar nu naar jezelf toe. Blijf dit doen tot de laatste vouw. Nu heb je een harmonica.

Vouw de harmonica stevig dubbel en knijp goed dicht. in het midden zit nu een opening. Plak beide helften aan elkaar vast met wat lijm zodat je een waaier krijgt.

Stap 6

Verstevig de onderkant van de waaier door er een extra strook stevig papier op te plakken zodat ie kan blijven staan. Eventueel kun je ijsstokjes aan de onderkant bevestigen met dubbelzijdig tape ter versteviging.

Nu heb je je eigen waaier gemaakt! Let op: Bewaar ze goed want ze zijn nodig in het bewegingslab.