Wij maken gebruik van cookies. Lees meer hierover in onze privacy statement.
Google Analytics
Bezoekersstatistieken, websitebezoek en gebruik wordt gemeten en gebruikersgegevens worden anoniem verzameld.
Geen cookies van dit type!
YouTube
Klikgedrag, bekeken video’s en aangepaste voorkeuren worden verzameld. Bezoekersinformatie en gebruikersgedrag wordt gebruikt voor advertenties.
Facebook
Gegevens worden gebruikt om een reeks advertentieproducten te leveren van externe adverteerders. Dit maakt delen en liken via social share buttons mogelijk.
Vimeo
Gegevens over de bezoeken van de gebruiker worden verzameld zoals welke pagina’s zijn gelezen.
Nieuwe digitale technologieën veranderen ons dagelijkse leven; o.a. hoe we kunst maken en naar kunst kijken.
Door een liedtekst te schrijven met een tekst-AI, ervaren en bevragen leerlingen de onderwerpen creativiteit, makerschap en eigenaarschap. Ze ontwikkelen een begrippenkader om over kunstmatige intelligentie te praten.
ontdekt wat ‘machine learning’ is en hoe deze AI een tekst kan maken
begrijpt dat een AI getraind moet worden en dat dit ook bepaalt wat de uitkomst is
doorziet dat een AI geen superslim of zelfdenkend systeem is, maar vooral een grote rekenmachine die goed kan ‘gokken’
denkt aan de hand van voorbeelden na over de rol die AI momenteel in ons leven speelt
ontwikkelt een begrippenkader om over dit onderwerp te praten en kan met deze kennis ook andere voorbeelden van AI herkennen
Technische vaardigheden
De leerling:
werkt in een browser en bedient een interface om de AI tekst te laten maken
Creatieve vaardigheden
De leerling:
schrijft een liedtekst samen met een algoritme
denkt na over de vraag hoe deze teksten een boodschap kunnen verwoorden en een gevoel kunnen uitdrukken
leert in het creatieve proces keuzes te maken
Persoonlijke ontwikkeling
De leerling:
werkt aan talige vaardigheden bij het schrijven van een tekst
leert kritisch denken over de impact van nieuwe technologie op creativiteit
Critical Making
In dit project maken we gebruik van Critical Making. Dit is een onderwijsmethode uit Canada die het fysiek maken en het kritisch denken samen brengt.
In het maakproces komen als vanzelf de technologie en ethische en sociale vraagstukken aan de oppervlakte. Deze methode past bij ervarend leren.
Lees meer over de cross-over tussen technologie, maakonderwijs en kunsteducatie in dit artikel van het LKCA.
Ontwikkelpartners
SETUP is het platform voor iedereen die geïnteresseerd is in de fusie van technologie en cultuur.
Samen met kunstenaars en ontwerpers maakt SETUP de gevolgen van technologische ontwikkelingen tastbaar. Hun missie is het creëren van een brede groep media-, algoritme- en datawijze mensen. Het doel is meer mensen laten meewerken aan- en meedenken over technologie.
Om samen de mogelijkheden van nieuwe technologie te vieren, maar ook je te leren wapenen tegen de risico’s. SETUP richt zich op een breed publiek en werkt graag samen met overheden, organisaties en scholen.
Tom Strik is werkzaam als spoken word artiest en als creative copywriter. Daarnaast is hij programmeur en communitymanager bij poppodium De Helling, doet voice-overs, organiseert culturele evenementen, geeft workshops binnen het basis-en middelbaar onderwijs in creatief schrijven, schrijft liedjes en is frontman van de muzikale live-act SPROKEN.
Arjan Gunst
Ervaren all-round docent die workshops geeft op het grensvlak van digitale media, kunst en techniek. Hij werkt voor scholen, mbo’s, kunstencentra en bibliotheken.
Thema’s en materialen waar hij workshops in geeft:
– 3D ontwerpen en printen
– Film maken en videobewerking
– Animatie en Stopmotion
– Programmeren
– Virtual Reality
– Augmented Reality
– Robotica
– Drones en drone-techniek
Simon van Klooster
Simon van Klooster is een 22 jarige artiest, student en culturele evenementenorganisator uit Maarssen, Utrecht.
In combinatie met zijn studie, Communicatie en Multimedia Design, houdt hij zich bezig met het gebruik van moderne technologieën binnen storytelling.
Speciaal voor dit project is een AI getraind met Nederlandse liedteksten. De leerlingen vergelijken drie manieren om een couplet te schrijven:
zelfstandig
samen met AI
en volledig door AI
Kan AI creatief zijn? Wat betekenen deze ontwikkelingen voor ons, als makers?
De focus in dit project ligt op het proces (iets maken met AI en daarop reflecteren) en niet zozeer op het product (de geschreven liedtekst).
Aansluiting kerndoelen
ORIËNTATIE OP JEZELF EN DE WERELD
45: De leerlingen leren oplossingen voor technische problemen te ontwerpen, deze uit te voeren en te evalueren.
KUNSTZINNIGE ORIËNTATIE
54: De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.
54: De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.
Overzicht lessen en acties leerkracht
Voor de start van het project:
Controleer of smartlappen.ai werkt op de individuele devices die op jouw school gebruikt worden.
(Neem contact op met de systeembeheerder van school om te kijken of het aan de internetinstellingen van de school ligt. Als het daar niet aan ligt, neem dan z.s.m. contact op met Kunst Centraal (030 – 6595520).
Zorg dat je les 1 en 2 gedaan hebt vóór de gastles.
De gastdocent komt in les 3, en dan reflecteren de leerlingen op de geschreven stukken tekst in les 2. Door deze volgorde te hanteren bereik je de grootste leeropbrengst voor de leerlingen: Ze hebben dan in logische volgorde de 3 verschillende werkwijzen naast elkaar kunnen leggen.