Verbinden

Maak het met Mediakunst

UITGELICHT

Mediakunst prikkelt kinderen om met nieuwe materialen zoals smartphones, VR-brillen of tablets creatief werk te maken. Het project ‘Maak het met Mediakunst’ helpt scholen de verbinding te leggen tussen techniek en creativiteit.

Tekst: Trea Scholten en Mirjam de Heer
Foto’s: Marieke Duijsters

Co-creatie

Drie basisscholen hebben het afgelopen jaar samen met een culturele partner en Kunst Centraal hun eigen bouwstenen voor mediakunst ontwikkeld. Kinderen gingen ‘Op reis in een greenscreen’, ontwikkelden een interactieve speurtocht of maakten een animatie met de hele klas.

Micro:bits

De plusklas van de Martin Luther Kingschool mag experimenteren met Micro:bits, programmeerbare chips. Onder leiding van gastdocente Carlijn Verstappen van Kunstenhuis Zeist / De Bilt, brengen zij een mandarijn tot leven met muziek en lichtjes. Carlijn vertelt: “Sommige kinderen volgen exact het stappenplan. Anderen gaan direct aan de slag, kijken niet, maar proberen.”

Van truc naar kunst

Tjeerd, Leis en Jason genieten van de les: “Dit is echt superleuk! Je kunt je eigen ding maken. En niet iedereen heeft hetzelfde” Ze geven toe dat de techniek ook frustrerend kan zijn. “Heb je een half uur gewerkt en dan gaat het niet goed. Maar ja, dan beginnen we gewoon opnieuw.” En doordat ze oefenen met de techniek wordt het ontwerp steeds beter.

Belangrijk

Dit ontwerp- en oefenproces is kenmerkend voor Design Thinking. Bij Design Thinking werk je samen aan de oplossing voor een gedeeld probleem en werkt die stap voor stap verder uit. Op deze manier zijn ook de bouwstenen tot stand gekomen. Design Thinking maakt van ‘Maak het met Mediakunst’ meer dan een project rondom gave nieuwe technieken. Leerkrachten leren die technieken te koppelen aan bestaande vakken of thema’s. Leerlingen krijgen een creatieve uitdaging die aansluit op hun belevingswereld.

Dit is echt super leuk!
Leerling
Meer weten over het project?
Bekijk website

Verbinden

We zaten online met de redactie bij elkaar. Ieder in zijn eigen hokje op het scherm, verlangend naar elkaar te koekeloeren. Wat wilden we graag even knuffelen, even écht voelen hoe het met de ander gaat, er even uit zijn met zijn allen. “Ik heb zo’n behoefte aan verbinding!”, riep Tamara, die kleuterjuf is op een basisschool in Haarlem spontaan uit. En toen wisten we ons thema voor deze  Prikkels. En wat een prachtige, warme en liefdevolle Prikkels is het geworden. Een Prikkels boordevol verbindingen om je hart mee op te halen en je gemoed mee te verlichten.

Lees magazine online