Van taal naar verhaal

In gesprek over een boek

3 VRAGEN OVER

Tekst: Bert Hagenaars

Een kaaiman is een soort krokodil. In sommige warme landen zwemt hij gewoon in de rivier. In ‘Op de rug van Bigi Kayman’ zingen Afi en Kofi een liedje terwijl ze op zijn rug zitten. Lees het boek maar en kijk dan eens naar de vragen die hieronder staan.
Henna Goudzand Nahar en Hedy Tjin: ‘Op de rug van Bigi Kayman’. Door Henna Goudzand Nahar (tekst) en Hedy Tjin (tekeningen). Bekroond met de Bronzen Griffel 2022 en een Zilveren Penseel 2022.

Henna Goudzand Nahar en Hedy Tjin: ‘Op de rug van Bigi Kayman’. Door Henna Goudzand Nahar (tekst) en Hedy Tjin (tekeningen). Bekroond met de Bronzen Griffel 2022 en een Zilveren Penseel 2022.

Wie?

Afi en Kofi zijn de hoofdpersonen in het voorleesboek ‘Op de rug van Bigi Kayman’. Ze woonden in een land met veel plantages. Dat waren een soort boerderijen waar ze bijvoorbeeld suiker maakten uit rietstengels. Op zo’n plantage leefden Afi en Kofi ook. Ze werden er gevangen gehouden en moesten hard werken voor de slavenmeester, de baas dus. Dat was meester Jan. Die zorgde ervoor dat je niet zomaar kon weglopen, want als hij je dan te pakken kreeg, werd je streng gestraft. Afi en Kofi zouden wel willen vluchten, maar dan moesten hun vader en moeder ook meegaan. Alleen: hoe komen ze van de plantage af zonder dat meester Jan dat merkt? Afi en haar broertje Kofi maken een slim plannetje. En met wat hulp van een vrolijke kaaiman komen ze terecht op een plek waar ze eindelijk vrij zijn, samen met hun vader en moeder.

Je kun je moeilijk voorstellen hoe Afi en Kofi hebben geleefd. Wij hebben bijvoorbeeld hier geen kaaimannen, behalve in de dierentuin. Maar misschien kun je wel begrijpen wat het is om gevangen te zijn.

Wat?

Heb je weleens van Ketikoti gehoord? Dat is een feest waarbij we vieren dat de slavernij is afgeschaft. Honderd jaar geleden werd het verboden om mensen zoals Afi en Kofi gevangen te houden en als slaven te gebruiken. Het duurde nog wel tien jaar voordat iedereen vrij was, maar je kunt je misschien wel voorstellen dat het een belangrijke gebeurtenis was. Premier Rutte heeft eind vorig jaar nog ‘sorry’ gezegd voor wat er toen allemaal is gebeurd door Nederlanders, en koning Willem-Alexander heeft dat op 1 juli ook gedaan. Zoiets als slavernij mag nooit meer gebeuren. En we vieren elk jaar een feestje omdat we daar steeds weer aan willen denken!

Slavernijverleden

Ter gelegenheid van het herdenkingsjaar van het slavernijverleden maakten we voor het onderwijs een website met praktische tips voor het onderwijs. Dit boek staat op deze site, maar je vindt er nog veel meer, van voorstellingen tot kant en klaar lesmateriaal en activiteiten.

Bekijk website

Het taalonderwijs in Nederland steekt veel in op technisch lezen, grammatica en spelling. Daardoor raken leesplezier en creativiteit soms wat op de achtergrond. En dat is jammer. Want juist door na te denken over de betekenis van een tekst, te verbeelden, verbanden te leggen met andere teksten en met je eigen leven, maakt lezen je een rijker mens. En juist door uiting te geven aan je eigen ideeën en gevoelens maak je je taal eigen. Deze Prikkels staat boordevol tips om met je leerlingen het plezier in lezen opnieuw te ontdekken en te koesteren.

Lees Prikkels