Je cookie instellingen blokkeren deze content.
Pas je instellingen aan om de content alsnog in te laden.
Pas je instellingen aan om de content alsnog in te laden.
Kunst Centraal helpt samen met Landschap Erfgoed Utrecht, Het Filiaal theatermakers en andere podiumkunstinstellingen scholen om de kwaliteit van hun cultuureducatie te verbeteren. Er is een collectief programma en een individueel programma. Het programma wordt gefinancierd door het Fonds voor Cultuurparticipatie.
Samen organiseren we een ouderavond over cultuureducatie. Ouders krijgen een beeld van de visie van de school en de wijze waarop leerkrachten deze visie in praktijk brengen.
Wie in jouw team droomt ervan om ook dansles te geven? En wie heeft affiniteit met erfgoed of audiovisuele vorming? Onderzoek elkaars kwaliteiten en ontdek de talenten in je team.
Wat is creativiteit? Hoe werkt het? En waarom is het nodig eraan te werken?
Hoe pas je het creatief proces toe in een dansles en hoe bouw je zo'n les op?
Verrijk je onderwijs met je culturele omgeving. Er liggen overal kansen...
Praktische tips voor creatieve taallessen en achtergrondinformatie.
In negen gemeenten wordt in nauwe samenwerking met lokale culturele instellingen een programma gemaakt voor alle scholen in de gemeente. Hierbij zijn de volgende instellingen betrokken:
Er is ook een programma dat zich richt op individuele scholen in gemeenten waar nog geen collectief programma is, SBO-scholen en scholen met een bijzonder onderwijsconcept of denominatie. We geven deze scholen de keuzevrijheid om aan te sluiten op eigen ontwikkelwensen. Dit kan bijvoorbeeld zijn:
Een van de projecten waaraan een CmK-school mee kan doen is De Ontdekking. De school kiest een thema en voert met vakdocenten nieuwe media, muziek, dans en theater een schoolbreed cultuurproject uit. Elke groep doet daarbij haar eigen onderzoek en zet de kunstvakken daarvoor in. Een super inspirerende manier om het team én de leerlingen een boost te geven!
Een tweede project waaraan een CmK-school mee kan doen is Kunstkracht. Kunstkracht biedt leerlingen een kijkje in de keuken van een professionele maker of gezelschap. Ze ontdekken hoe creativiteit werkt en welke creatieve vaardigheden er zijn. En ze krijgen antwoorden op vragen als: ‘Hoe maak je een voorstelling?’ en ‘Hoe word je een danser, muzikant, zanger, danser, circusartiest of filmmaker?’
In alle projecten van Kunstkracht staat naast het kunst beleven, ook het zelf doen voorop. Meestal met een voorstelling als inspiratie. Soms in één dag of één workshop, en soms in een langduriger maakproject. De school kiest welk project het beste past: dans, theater, muziek of circus, verdieping van een van de kunstvakken of juist voor een kennismaking met een vak dat op school extra aandacht nodig heeft, de mogelijkheden zijn ruim. Onze partners in Kunstkracht zijn De Dansers, Het Filiaal theatermakers, Holland Opera, poppodium Ekko en Circus Tadaa.
Na een bezoek aan de voorstelling 'Roodhapje' van Holland Opera gaan leerlingen aan de slag met het maken van hun eigen opera!
Geïnspireerd op de voorstelling 'Er staat een olifant bij de bushalte' van Het Filiaal theatermakers werken de leerlingen in vijf workshops met een beeldend docent aan een tentoonstelling.
Voor al onze CmK-scholen maakten wij een interactief prikbord waarop je projectideeën met andere scholen kunt delen, afspraken voor werkbezoekjes kunt maken of lekker kunt grasduinen in de tips en tools op het gebied van organisatie en de aanschaf van middelen.
Bekijk prikbordOok deelnemen aan CmK? Neem contact op!