Inspiratie

Laat je inspireren door mooie voorbeelden en praktische tips.

Laat het licht aan

Throughout Productions maakt theatervoorstellingen met belangrijke levensonderwerpen. Hun huidige voorstelling ‘Laat Het Licht Aan’ is gebaseerd op het autobiografische verhaal van co-founder en artistiek directeur Jarno. Deze voorstelling helpt scholen depressie bespreekbaar te maken onder leerlingen. Voor docenten hebben ze een Masterclass waarin ze depressie-signalen leren herkennen en waarin ze leren het gesprek aan te gaan over depressie en zelfmoord.

Meer hierover kun je lezen in Ingrado Magazin. Hier vertellen ze over dit project, samen met consulent Passend Onderwijs en gedragsspecialist Annie Kuiler.

Lees verder

Atelier van Herinnering

Atelier van Herinnering is een educatie-omgeving voor persoonlijk en lokaal onderwijs over de Tweede Wereldoorlog, ontstaan vanuit de vele bijzondere jongerenvoorstellingen van Theater Na de Dam. We wensen je mooie, inspirerende lessen toe.

Bekijk website

Erfgoed maken

De nieuwe subsidieregeling Erfgoed Maken is vanaf nu open. Het Fonds voor Cultuurparticipatie wil met deze regeling o.a. iedereen in aanraking brengen met erfgoed door educatie. Het subsidieonderdeel ‘Erfgoed met effect’ is interessant voor scholen. Dit onderdeel is voor erfgoedprojecten van verschillende omvang. Je zet één of meer ontwikkelstappen. Er zijn zeven effecten geformuleerd om je ontwikkelstappen vorm te geven.

Meer info

Fondsen en subsidies

Hier vind je de landelijke subsidieregelingen voor cultuureducatie in het voortgezet onderwijs. Er zijn ook fondsen die geld bijdragen aan activiteiten of projecten op het gebied van cultuureducatie in het voortgezet onderwijs.

Wicked Art Assignments

Wicked Arts Assignments zijn gewaagde, ongebruikelijke, dwarse, grappige, poëtische, inspirerende en uitdagende kunstopdrachten. Opdrachten die leerlingen maximaal uitdagen. Ze sluiten aan bij beeldende kunst, performance, theater, muziek, dans en design. Maar nog belangrijker: ze stimuleren interdisciplinariteit. Ze zijn bedoeld om de verbeeldingskracht van zowel docenten als leerlingen te prikkelen.

Film is bij uitstek geschikt om het onmogelijke te verbeelden

Als kind ging Vincent Koreman met zijn vader naar de actiefilm 20.000 Leagues under the sea, gevuld met zeemonsters, ontploffingen en laserstralen. Een magische en onvergetelijke gebeurtenis! 44 jaar later valt hem op dat veel filmeducatie zich richt op de werkelijkheid: op registratie, documentaire. Maar is film ook niet belangrijk om het onmogelijke te verbeelden? Lees zijn artikel op de website van LKCA.

Creatieve code

Houden jouw leerlingen er van om de nieuwste technologie te gebruiken? Dan is dit iets voor hen! De Creatieve Code zet programmeren in als een creatieve tool waarbij ze kritisch leren te kijken naar technologie, door er zelf mee aan de slag te gaan. Het is een actieve manier voor leerlingen om meer te weten te komen over o.a. (digitale) kunst.

Kunstbende is online gegaan met een nieuw platform! Jongeren kunnen zich aanmelden als member. Ze krijgen dan direct gratis toegang tot allerlei activiteiten bedoelt om zich creatief te ontwikkelen. Dit kan door het volgen van (online) workshops en tutorials, ze kunnen andere makers ontmoeten, vraag en aanbod uitwisselen op het prikbord en podiumervaring opdoen tijdens de voorronde. Alle activiteiten zijn gratis en voor iedereen toegankelijk!

Bekijk website

De eerste pilot van Kijkje achter de Schermen was een succes! Leerlingen maakten kennis met medewerkers van de Stadsschouwburg Utrecht en Museum Catharijneconvent. Ze deden mee met workshops van MBO-studenten in TivoliVredenburg en het Centraal Museum.

Bekijk aftermovie