-
Lesdoelen
- De leerlingen beschrijven en onderzoeken het touw en vertellen wat het zou kunnen zijn.
- Ze ontdekken hoe touw werd gebruikt in de scheepvaart.
- De kinderen bedenken wat zij zelf belangrijk vinden om te bewaren.
-
Benodigdheden
- Het touw (uit de koffer)
- Kijkwijzer
- Verklaring erfgoedvoorwerpen Rhenen
- Blanco (of gekleurde) kaartjes (3 per leerling; formaat: A6)
- Een grote bol touw (waaraan je iets kunt ophangen)
- potloden en/of krijt
- Paperclips

Een nieuw voorwerp
Jullie halen een nieuw voorwerp uit de koffer: het touw. Geef het aan elkaar door. Heb je dit wel eens eerder gezien? Wat zou het kunnen zijn?

Ik heb een touw om vast te binden, alles wat ik mooi kan vinden, alles waar ik veel van hou, bind ik vast aan mijn slingertouw!Ienne Biemans
Lang en dik?
Leg samen het touw uit op de vloer van de klas. Wist je dat je met een touw kan meten?
Wat denk jij dat waar is?
Nog iets?
Kan je nog iets anders doen met een touw dan iets meten?
Je kunt vormen maken met het touw:
- een vierkant
- een cirkel of rondje
- een driehoek
- een hartje
- ….. en wat nog meer?
