-
Lesdoelen
- De leerlingen beschrijven en onderzoeken het touw en vertellen wat het zou kunnen zijn.
- Ze ontdekken hoe touw werd gebruikt in de scheepvaart.
- De kinderen bedenken wat zij zelf belangrijk vinden om te bewaren.
-
Benodigdheden
- Het touw (uit de koffer)
- Kijkwijzer
- Verklaring erfgoedvoorwerpen Rhenen
- Blanco (of gekleurde) kaartjes (3 per leerling; formaat: A6)
- Een grote bol touw (waaraan je iets kunt ophangen)
- potloden en/of krijt
- Paperclips
Een nieuw voorwerp
Jullie halen een nieuw voorwerp uit de koffer. Geef het aan elkaar door. Wat is het?
Als je goed kijkt zie je dat het touw uit een heleboel dunne touwtjes (strengen) bestaat. Kan iedereen dat zien? Kunnen jullie ook zien dat die dunne strengen ook weer uit nog dunnere draadjes bestaan?
Jullie woonplaats, Rhenen, ligt aan de Nederrijn. Er is dus veel water bij jullie in de buurt. En waar veel water is zijn ook boten. En bij boten horen touw. Met touw hijs je bijvoorbeeld de zeilen en leg je de boot vast aan de wal. Bekijk deze foto maar eens!
Vroeger was een heel belangrijke boot in Rhenen de veerpont. Daarmee werden niet alleen mensen naar de overkant van de rivier gevaren, maar ook karren en wagens met vee en paarden en later auto’s. Nu vaart de veerpont niet meer want daarvoor in de plaats is een verkeersbrug gebouwd. Er is nog wel een fietspont.
Bekijk samen wat je ziet op onderstaande foto’s.
Ik heb een touw om vast te binden, alles wat ik mooi kan vinden, alles waar ik veel van hou, bind ik vast aan mijn slingertouw!Ienne Biemans
Slingertouw
Draag het gedicht verschillende keren voor en wijs telkens na het voordragen van de laatste regel, een paar leerlingen aan om na elkaar te vertellen wat zij willen bewaren.
- Elke leerling krijgt een stuk touw en een kaartje
- Zij tekenen hierop wat zij graag willen bewaren
- Maak de kaartjes met knijpers vast aan het slingertouw
- Bekijk en bespreek samen de resultaten
- Laat ze hangen totdat de koffer wordt opgehaald