Van wie is die koffer?

Het touw

60 minuten

  • Lesdoelen
    • De leerlingen beschrijven en onderzoeken het touw en vertellen wat het zou kunnen zijn.
    • Ze ontdekken hoe touw werd gebruikt in de scheepvaart.
    • De kinderen bedenken wat zij zelf belangrijk vinden om te bewaren.
  • Benodigdheden

Een nieuw voorwerp

Jullie halen een nieuw voorwerp uit de koffer: het touw. Geef het aan elkaar door. Heb je dit wel eens eerder gezien? Wat zou het kunnen zijn?

  • Hoe voelt het? Is het zacht of ruw?
  • Welke kleur heeft het?
  • Waar is het van gemaakt? Is het van plastic? Van (dieren)haar? Is het van planten? Van ....?

    Als je goed kijkt zie je dat het touw uit een heleboel verschillende dunne touwtjes bestaat. Kan iedereen dat zien? Kun je die tellen?

    Touw werd vroeger van een plant gemaakt, namelijk van hennep of vlas. De vezels van deze plant waren namelijk heel sterk. De plant werd gedroogd, gekamd en de strengen werden vervolgens in elkaar gedraaid.  Dat was veel werk. Maar ook belangrijk. Want van de plant werd sterke touwen gemaakt.

  • Waar zie je allemaal touw op de foto?
  • Waar wordt dat touw voor gebruikt?
  • Het verhaal over Rhenen en touw

    Jullie woonplaats, Rhenen, ligt aan de Nederrijn. Er is veel en belangrijk water bij jullie in de buurt. Op zo’n rivier zijn altijd veel schepen en boten. En bij schepen en boten horen touw. Met touw hijs je bijvoorbeeld de zeilen en leg je de boot vast aan de wal. Bekijk deze foto maar eens!

    Vroeger was er een heel belangrijke boot in Rhenen: de veerpont. Daarmee werden niet alleen mensen naar de overkant van de rivier gevaren, maar ook karren en wagens met vee en paarden en later auto’s. Nu vaart de veerpont niet meer want daarvoor in de plaats is een verkeersbrug gebouwd. Er is nog wel een fietspont.

    Bekijk samen wat je ziet op onderstaande foto’s.

Ik heb een touw om vast te binden, alles wat ik mooi kan vinden, alles waar ik veel van hou, bind ik vast aan mijn slingertouw!
Ienne Biemans

Lang en dik?

Leg samen het touw uit op de vloer van de klas. Wist je dat je met een touw kan meten?

Wat denk jij dat waar is?

  • Het touw is langer dan de kinderen uit de klas.
  • Het touw is dikker dan een potlood. Maar dunner dan een stoelpoot.
  • Het touw is net zo lang als de juf of meester.
  • Het touw kan om de hele school heen.
  • Hoe kan je er achter komen hoe lang het touw is?

    Meet de lengte van het touw op met het meetlint dat ook in de koffer zit.

Nog iets?

Kan je nog iets anders doen met een touw dan iets meten?

Je kunt vormen maken met het touw:

  • een vierkant
  • een cirkel of rondje
  • een driehoek
  • een hartje
  • ….. en wat nog meer?

Extraatje!

  • Touwtrekken

    Verdeel de klas in twee of vier groepen. Knoop een lapje stof of een theedoek in het midden van het touw en laat de klas touwtrekken. Welk groepje is het sterkst?

    Wanneer er in de klas te weinig ruimte is kun je deze activiteit ook uitvoeren op het schoolplein of in de gang.

  • Koorddansen

    Laat de kinderen voetje voor voetje over het touw lopen en doe alsof het hoog in de lucht hangt met hongerige krokodillen eronder. Natuurlijk heeft de koorddanser een (net alsof) parapluutje in zijn of haar hand.