Van wie is die koffer?

Kaars van de Cuneratoren

30 minuten

Een nieuw voorwerp

Jullie halen een nieuw voorwerp uit de koffer. Geef het aan elkaar door.

Heb je dit wel eens eerder gezien? Wat zou het kunnen zijn?

  • Waarvan is het gemaakt? welke kleur heeft het?
  • Welke vorm heeft het? Zie je ramen? welke vorm hebben de ramen? Waarom zit er een lont aan?
  • Herken je deze toren? Zou de echte toren er net zo uit zien? Waarom zouden ze een kaars van een toren maken?

Vertel dat dit een kaars is van de Cuneratoren in Rhenen. Door de eeuwen heen was deze toren een herkenningspunt voor reizigers. Je zag de toren al van verre, dat zie je ook op de ansichtkaarten en de oude foto’s.

 

Bekijk samen onderstaande plaatjes.

  • Is het dezelfde toren? Hoe zie je dat? Is er iets veranderd?

    Let op de wijzerplaat van de klok, die is na de oorlog een etage gestegen.

De kaars is dus een kleine versie die iemand heeft gekocht ter herinnering aan zijn bezoek aan de toren of aan Rhenen. Zoiets noem je een souvenir.

Vraag een aantal kinderen naar hun mening over het voorwerp uit de koffer. Zouden zij zo’n voorwerp willen hebben? Waarom niet/wel? Vind je het voorwerp mooi/lelijk en waarom? Nemen ze zelf wel eens iets mee van een plek waar ze zijn geweest (denk aan het strand, het bos of vakantie)?

 

  • Zouden jullie zo'n kaars als souvenir kopen?
  • Hebben jullie wel eens een aandenken aan een bepaalde plek meegenomen?

    Denk aan souvenirs van de vakantie, dagjes uit naar pretpark, dierentuin etc. of steentjes of mooie bladeren na een wandeling, of schelpen na een dagje strand.

  • Waar bewaren jullie deze voorwerpen?

Laat de kinderen met blokken een hele hoge Cuneratoren nabouwen.