Van wie is die koffer?

Het touw

60 minuten

  • Lesdoelen
    • De leerlingen beschrijven en onderzoeken het touw en vertellen wat het zou kunnen zijn.
    • Ze ontdekken hoe touw werd gebruikt in de scheepvaart.
    • De kinderen bedenken wat zij zelf belangrijk vinden om te bewaren.
  • Benodigdheden

Een nieuw voorwerp

Jullie halen een nieuw voorwerp uit de koffer. Geef het aan elkaar door. Wat is het?

  • Hoe voelt het? Is het zacht of ruw?
  • Waar is het van gemaakt? Is het van plastic?
  • Welke kleur heeft het touw?

Als je goed kijkt zie je dat het touw uit een heleboel dunne touwtjes (strengen) bestaat. Kan iedereen dat zien? Kunnen jullie ook zien dat die dunne strengen ook weer uit nog dunnere draadjes bestaan?

Jullie woonplaats, Rhenen, ligt aan de Nederrijn. Er is dus veel water bij jullie in de buurt. En waar veel water is zijn ook boten. En bij boten horen touw. Met touw hijs je bijvoorbeeld de zeilen en leg je de boot vast aan de wal. Bekijk deze foto maar eens!

  • Waar zie je allemaal touw op de foto?
  • Waar wordt dat touw voor gebruikt?

Vroeger was een heel belangrijke boot in Rhenen de veerpont. Daarmee werden niet alleen mensen naar de overkant van de rivier gevaren, maar ook karren en wagens met vee en paarden en later auto’s. Nu vaart de veerpont niet meer want daarvoor in de plaats is een verkeersbrug gebouwd. Er is nog wel een fietspont.

 

Bekijk samen wat je ziet op onderstaande foto’s.

Ik heb een touw om vast te binden, alles wat ik mooi kan vinden, alles waar ik veel van hou, bind ik vast aan mijn slingertouw!
Ienne Biemans

Slingertouw

Draag het gedicht verschillende keren voor en wijs telkens na het voordragen van de laatste regel, een paar leerlingen aan om na elkaar te vertellen wat zij willen bewaren.

  • Elke leerling krijgt een stuk touw en een kaartje
  • Zij tekenen hierop wat zij graag willen bewaren
  • Maak de kaartjes met knijpers vast aan het slingertouw
  • Bekijk en bespreek samen de resultaten
  • Laat ze hangen totdat de koffer wordt opgehaald

Extraatje!

  • Touwtrekken

    Verdeel de klas in twee of vier groepen. Knoop een lapje stof of een theedoek in het midden van het touw en laat de klas touwtrekken. Welk groepje is het sterkst?

    Wanneer er in de klas te weinig ruimte is kun je deze activiteit ook uitvoeren op het schoolplein of in de gang.

  • Koorddansen

    Laat de kinderen voetje voor voetje over het touw lopen en doe alsof het hoog in de lucht hangt met hongerige krokodillen eronder. Natuurlijk heeft de koorddanser een (net alsof) parapluutje in zijn of haar hand.