-
Lesdoelen
- De leerlingen leren over de bijzondere band van de Oranjes met IJsselstein.
- Ze denken na over de vraag waarom mensen dingen bewaren.
-
Benodigdheden
- Lijstje met Willem van Oranje en paardje (uit de koffer)
- Kijkwijzer
- Verklaring erfgoedvoorwerpen IJsselstein
- Eventueel Werkblad 1 (om aan verder te werken)
Een nieuw voorwerp
Haal het lijstje met Willem van Oranje uit de koffer. Wat zou dit kunnen zijn? Heeft iemand zoiets al eens eerder gezien?
Willem van Oranje
Willem van Oranje was een man naar wie veel mensen luisterden. Hij had veel land in bezit. Willem van Oranje vocht tegen de Spaanse koning, die in Nederland de baas wilde blijven. Dat lukte en door Willem is Nederland een eigen land geworden. Hij wordt daarom ook Vader van Nederland genoemd.
‘Vers’ Paard
Al meer dan 200 jaar bezoekt de koning of koningin van Nederland één keer in zijn of haar leven IJsselstein. Ook koning Willem-Alexander heeft IJsselstein bezocht. Zij krijgen dan een ‘vers’ paard aangeboden bij hun komst. Een vers paard? Ja! Dat hoor je goed: een vers paard. Dat komt nog uit de tijd dat mensen per paard reisden. Bij het vertrek van de koning of koningin moest dan een ‘vers’ paard klaarstaan voor de terugreis …
Speel een paardenspelletje!
De eigenaar van de koffer heeft van alles in zijn koffer bewaard. Dat is niet gek. Iedereen bewaart wel iets.
Werk eventueel verder aan werkblad 1: laat de kinderen in de koffer tekenen wat ze willen bewaren voor later.
Open het werkblad