Van wie is die koffer?

De eigenaar meldt zich!

60 minuten

  • Lesdoelen

    De leerlingen ervaren dat voorwerpen een (gezamenlijk) verhaal kunnen vertellen.

  • Benodigdheden en voorbereiding
    • Print de brief van Charlie uit, doe hem in een enveloppe en schrijf daarop het adres van de school.
    • Geef de verteller bij ontvangst (stiekem!) de sleutel van het sleutelkistje.
    • Zorg na afloop dat de sleutel weer in de envelop zit en in de koffer met de inhoudslijst. Doe alles weer netjes in de koffers zodat hij in orde is voor de volgende leerkracht (van een andere school).
  • Aandachtspunten vooraf
    • Regel een contactpersoon om de acteur te ontvangen; hij zal circa een kwartier voor aanvang op school zijn.
    • Geef voor de les begint de sleutel van het kistje aan de acteur!
    • Houd je aan de tijd. De acteur doet vaak twee schoolbezoeken per dagdeel.
    • De acteur neemt na afloop de koffer zogenaamd mee. Zorg ervoor dat de koffer uit de klas is totdat die doorschuift naar een andere klas of school.
    • Leg de sleutel na de les terug in de koffer!
    • Blijf betrokken bij de les. Zorg dat de leerlingen hun aandacht vasthouden. Jij bent verantwoordelijk voor de orde in de groep.

Post!

Er is een brief gekomen!

Lees samen de brief.

Hoe weten we dat deze brief van de echte eigenaar van de koffer komt? Jullie mogen de koffer niet zomaar meegeven als deze brievenschrijver de koffer komt halen!

  • Wat kan je vragen om zeker te weten dat het de echte eigenaar is?
    • Hoe bent u de koffer kwijtgeraakt?
    • Wat voor spullen zitten er in de koffer?
    • Kan het kistje open?

Verzamel alle vragen voor als de eigenaar langskomt.

  • Het bezoek van de eigenaar van de koffer
    • De eigenaar van de koffer neemt plaats in de kring. Natuurlijk kijkt hij/zij eerst of de inhoud nog compleet en intact is.
    • Om te controleren of het echt om de eigenaar gaat, stellen de leerlingen de van tevoren bedachte vragen.
    • De eigenaar beantwoordt ze en vertelt bovendien over de koffer, over de voorwerpen, over zijn/haar leven en beroep. De leerlingen mogen tussentijds reageren. Ook krijgen ze de kans te vertellen wat ze zelf met de voorwerpen hebben gedaan.
    • Dan bewijst de eigenaar dat de koffer echt van hem/haar is: hij/zij heeft de sleutel van het geheime kistje!
    • De eigenaar neemt afscheid van de leerlingen en vertrekt met de koffer.
  • Had je misschien al eerder bedacht waarom de eigenaar deze spullen in een koffer heeft? Zo ja, wanneer dan?
  • En hoe kwam je daarop?
  • Wat vond je het meest bijzonder wat de eigenaar vertelde? Wat vertel jij vanmiddag of vanavond aan je ouders?

Extraatje!

  • Maak een eigen koffer

    Maak met verschillende materialen zelf een koffer, doosje of kistje, waarin je je eigen waardevolle spulletjes kunnen stoppen.

  • Kan je iets over de voorwerpen vertellen? Waarom wil je deze voorwerpen bewaren?
Elke dag tijdens het kringgesprek mag er iemand over zijn of haar koffer vertellen!

Laat van één koffertje de inhoud zien aan de klas.

  • Kan jij raden van wie deze koffer is? Waarom denk je dat?
Neem van thuis een voorwerp mee voor in je koffer. Kies een voorwerp waarvan je denkt dat niemand het kent! Kan iemand raden wat het is?