Plaatselijke figuren

Brief en expositie

45 minuten

  • Lesdoelen

    De leerlingen:

    • ervaren het belang van het verhaal achter een foto
    • denken na over hoe je informatie bewaart voor de toekomst
  • Voorbereiding
    • De fotograaf stuurt je via WeTransfer de foto’s toe (per groepje 2 foto’s)
    • Je ontvangt per post 1 grote afdruk per groepje

Bericht van de fotograaf

Beste groep,

Na afloop van onze les heb ik op de computer alle foto’s bekeken. Wat hadden jullie het goed voorbereid en wat hebben we veel foto’s gemaakt! Eigenlijk begint het moeilijkste werk voor een fotograaf pas dan: kijken en vergelijken; welke foto is beter en waarom? Dat kan aan zo veel dingen liggen. Kunnen jullie een paar dingen opnoemen?

Het is niet mogelijk om alle foto’s te bekijken die we samen gemaakt hebben. Daarom heb ik voor ieder groepje twee foto’s uitgezocht. Kijken en vergelijken jullie mee? Ik ben erg benieuwd wat jullie ervan vinden.

Groeten van Olivier

Bekijk jullie foto’s op het digibord

  • Hoe staan jullie erop? Is ieders houding anders?
  • Hoe kijken jullie? Zijn de attributen goed te zien?
  • Hoe noem je jullie foto: grappig, serieus, saai, kleurig, of iets anders?
  • Wie heeft er een tip voor de fotograaf?

‘Dit zijn wij’

Bij de foto’s van vroeger was niets geschreven. Daardoor weten we niet alles en hebben we nog veel vragen.

Jullie krijgen daarom de volgende opdracht: schrijf een verhaal over de foto, geschreven aan mensen in de toekomst. Wie staan er op de foto? Waarom hebben jullie gekozen voor dit thema, en hoe zie je dat op de foto? Waarom is dit belangrijk voor jou? Waar is de foto gemaakt?

Richt een expositie in

  • Bespreek met elkaar waar de foto’s en gedichten een mooie plek kunnen krijgen. Maak bijvoorbeeld een expo muur in de klas.
  • Zorg ervoor dat de foto’s en gedichten van elk groepje bij elkaar komen te hangen.
  • Stuur een (digitale) uitnodiging naar de ouders om de foto-expositie te komen bekijken.