Projecten
WaarderingsformulierDe operapiraat
Zing de longen uit je lijf met Jeroen Schippers, bekend van de Willem Wilminkprijs voor het beste kinderlied.
Ga je mee op reis?
Zangeres Márin neemt de kleuters mee op muzikale reis door de omgeving. Langs voertuigen, de speeltuin en de stad. Welke geluiden horen jullie daar?
Kijken en Kieken
In dit project onderzoeken je leerlingen hun omgeving door middel van het maken van foto’s. Een fotograaf van KunstenHuis Idea komt jullie daarbij helpen. Door over de foto’s te praten en fotopuzzels te maken kijken ze nog beter!
Wat is hier gebeurd?!
Bob Thissen is Urban Explorer. Hij ontdekt de verhalen achter verlaten gebouwen. Stap in zijn schoenen. Hoe zou jouw school of huis er uit zien als het 200 jaar leeg zou staan?
Het Centraal Museum
Schilderijen, stoelen, munten, meubels, tekeningen en jurken: wat hoort er allemaal thuis in een museum? Hoe maak je eigenlijk een tentoonstelling? Waarom hebben we musea?
Wie woont of werkt waar?
Bart helpt boer Ko en boerin Miranda op boerderij de Zonnewijzer. Hij stuurt een brief naar de klas, waarin hij de kinderen vraagt om naar de boerderij te komen. Hij heeft namelijk hun hulp nodig!
Emozaïek
We maken een mozaïek van poppetjes met illustrator Anouk Paap. Groot, klein, bang, stoer, grappig, blij of boos.. Je zult zien: ieder poppetje is anders!
Wie woont of werkt waar?
Willemina is eigenaresse van Landgoed Maarsbergen De leerlingen gaan op bezoek want Willemina heeft hulp nodig.
Dit herdenken wij
Overal vind je monumenten om de Tweede Wereldoorlog te herdenken. Maar de oorlog is inmiddels meer dan 75 jaar geleden. Waarom staan deze monumenten er nog?
Wie woont of werkt waar?
Er komt een brief in de klas van Arie en Ben. Arie en Ben zijn molenaars van molen De Maallust. Ze hebben de hulp van de kinderen nodig, want er is een probleem!
De klas van ’45
Zij zaten alle vijf in de klas van ’45: Ad, Cor, Frits, Jack en Corrie. Via een boeiende, interactieve tentoonstelling ervaren de leerlingen hun waargebeurde verhalen.
Creatief met Taal
Op deze website zijn bronnen verzameld waarmee leerkrachten, schoolbegeleiders en leesconsulenten op scholen de verbinding tussen taal- en cultuuronderwijs kunnen ondersteunen.
Druk Druk Druk
Leintje Hoogenkamp is druk met drukwerk. Met netjes, bubbeltjesplastic of gaas maakt zij prachtige dierenprints. Onder haar leiding maken de leerlingen zelf drukwerk van een dier.
Nederland
Ons landschap, molens, Zaanse huisjes, schepen, Sinterklaas… Schrijfster en illustratrice Charlotte Dematons maakte een boek met allemaal dingen die typisch Nederlands zijn.
Achter de schermen
Vanuit een theaterzaal ziet het toneel eruit als een magische wereld. Maar de wereld achter de schermen blijkt minstens even fascinerend. Tijd voor een kijkje achter de schermen.
Breaksquad Cinema
De leerlingen worden getrakteerd op een spetterende, interactieve dansvoorstelling van Breaksquad Crew. Een van de dansers neemt ze al vloggend mee in de voorbereidingen.
Breaksquad Cinema
De leerlingen worden getrakteerd op een spetterende, interactieve dansvoorstelling van Breaksquad Crew. Een van de dansers neemt ze al vloggend mee in de voorbereidingen.
Hollandse Waterlinies
Ontdek de Hollandse Waterlinies, een super goede uitvinding én het grootste bouwproject dat Nederland ooit heeft gekend om ons in oorlogstijd te beschermen.
Supermensenmode
Modeontwerpster Francis laat zien hoe ze op ideeën komt, en een ontwerp maakt. Soms lijken haar modellen wel supermensen! Kijk mee en ontwerp zelf een supermensen gadget.
Levendige letters
Graffity artiest Naomi King laat zien hoe ze haar ontwerpen laat knallen door kleurgebruik. Hoe zorg je ervoor dat jouw letter ontwerp de aandacht trekt?
Vrolijke vierkanten en sippe stippen
Potloden kunnen het papier lief aaien, boos krassen, of vrolijk spelen. Schrijfster en illustrator Mylo Freeman laat zien hoe je gevoel tekent.
Hollandse Waterlinies
Ontdek de Hollandse Waterlinies, een super goede uitvinding én het grootste bouwproject dat Nederland ooit heeft gekend om ons in oorlogstijd te beschermen.
Hollandse Waterlinies
Ontdek de Hollandse Waterlinies, een super goede uitvinding én het grootste bouwproject dat Nederland ooit heeft gekend om ons in oorlogstijd te beschermen.
Laat cultuureducatie zien!
Hoe kunnen scholen ouders laten zien wat ze aan creativiteitsontwikkeling doen? En hoe kunnen kunstenaars die projecten doen hen hierbij helpen? 10 tips!
Beer en Schaar
Als je heel goed luistert, dan kunnen spullen praten… Luister maar! Schaar wil graag spelen met Beer. Maar wil Beer dat ook? Kijk mee naar het poppenspel van Evelien.
Mag ik meedoen?
Een hondje wil graag bij een club horen. Hij vraagt de katten of hij bij hen mag aansluiten. Hij kan goed zingen, maar niet miauwen. Wat moet het hondje doen om erbij te horen?
NAT! Erfgoed
Professor Spetter houdt van alles wat nat is en…spettert. Van water dus! Alleen weet ze er nog niet zoveel van. Samen met de leerlingen gaat de professor op onderzoek uit.
Vlog de Vrijheid!
Al meer dan 75 jaar vieren we op 5 mei bevrijdigsdag. Voel jij je vrij? Wat wil je hierover laten zien en vertellen? Ga op onderzoek uit, geef je commentaar en breng het in beeld: Vlog de Vrijheid!
De zee vertelt
Dit project maakt de leerlingen op speelse wijze bekend met het probleem van de plastic zwerfafval en de plasticsoep in de zee. Hoe ga je duurzaam met plastic om?
Wereld vol feest
Eva, Rajvi, Krish, Amir, Junayd, Nina en Jens vertellen je over de feesten die zij vieren. Zo ontdek je dat er veel verschillende feesten zijn en dat je die op verschillende manieren kunt vieren.
Wereld vol feest
Wist je dat er heel veel verschillende soorten feesten bestaan? Eva, Rajvi, Krish, Amir, Junayd, Nina en Jens vertellen je alles over feest en feestvieren. Zo ontdek je dat iedereen feestviert op zijn eigen speciale manier.
Ik dans in een prentenboek
Naar een prentenboek kun je niet alleen luisteren en kijken, maar je kunt het ook gebruiken als uitgangspunt voor een dansles.
De Pyramide van Austerlitz
Vlakbij het dorp Austerlitz staat een piramide. Geen stenen Egyptische van duizenden jaren oud met geheime gangen, maar toch... Wie heeft deze piramide gebouwd en waarom?
Hieperdepiep Amboula!
Amboula is het Tunesische woord voor ballon: feestelijk, maar ook gevoelig. In deze familievoorstelling wil Achref nieuwe vrienden maken om zijn verjaardag mee te vieren.
Op stap met Jet en Jan (ARCHIEF)
Wat deden kinderen die 100 jaar geleden leefden? Hoe zagen ze eruit en hoe woonden ze? In dit project brengen oude voorwerpen de tijd van Jet en Jan voor de leerlingen tot leven.
Dans Dieren
Als slome slak en haastige haas gaan dansen, dan kiezen ze ieder hun eigen dansmuziek. Klinkt die muziek snel of langzaam? En hoe beweegt het dier daarop? Danseres Isis laat het zien.