Plankenkoorts

45 minuten Groep 7-8 Inspiratielessen

Ga mee het theater in met Cocopops en kijk hoeveel verschillende helden we op het podium kunnen toveren. Als jij de held mocht spelen, hoe zou je die dan vormgeven?

Stippenspel

30 minuten Groep 7-8 Inspiratielessen

Naomi King maakt prachtige illustraties met behulp van dotwork. In haar tekeningen zet ze alleen maar stippen. Lukt jou het ook om stip voor stip je eigen beeld op te bouwen?

Mode ontwerpen

30 minuten Groep 7-8 Inspiratielessen

Coco gaat op bezoek bij modeontwerpster Kim van de Veerdonk. Zij maakt de mooiste kleding. In het filmpje zie je hoe. Hoe ziet jouw favoriete kledingstuk eruit?

Wat zeg jij nu?!?

30 minuten Groep 7-8 Inspiratielessen

Striptekenaars zijn verhalenvertellers. Kies één van de lege strips uit en maak er een grappige tekst bij. Heb je de smaak te pakken? Maak dan een strip met jou als hoofdpersoon!

Zelf speurneuzen!

45 minuten Groep 7-8 Inspiratielessen

Archeologen vinden de meest bijzondere voorwerpen. Kruip in de huid van een archeoloog en ga op zoek. Welk voorwerp vind je? Wat zou het kunnen zijn? Wat zou je erover willen weten?

Bassen met Maarten

10 minuten Groep 7-8 Inspiratielessen

Basgitarist Maarten Bakker vertelt je van alles over zijn bijzondere instrument. Daarna kun je op het digibord of je eigen computer zelf aan slag met de digitale basgitaar.

Je eigen baslijn

30 min. Groep 7-8 Inspiratielessen

Bassist in een popgroep. Lijkt het je wat? Hier kun je vast oefenen met Maarten! Maak je eigen baslijn met Musicca.com en laat die aan je klasgenoten horen als je weer op school bent.

Wat droom jij?

15 minuten Groep 7-8 Inspiratielessen

In dromen kan zomaar van alles gebeuren. De theatermakers van Het Filiaal maakten een droomvoorstelling. Geïnspireerd op hun werk ga je zelf aan de slag met pen en papier.

Droomflarden

30 min. Groep 7-8 Inspiratielessen

Met woorden en korte stukjes tekst uit oude kranten of tijdschriften maak je je droomflarden werkelijkheid. Door de woorden op te plakken maak je er een gedicht van.

Robotdans

5 min. Groep 7-8 Inspiratielessen

Na elke beweging stoppen, geen emotie op je gezicht en alle lichaamsdelen apart bewegen. Dat is de robotdans! Maar hoe ziet dat er precies uit? Bekijk het filmpje en dans mee!

Woorden in de wijk

4 lessen Groep 3-4 Cultuurprogramma

Overal vind je woorden. Kijk maar eens om je heen in de klas, op het speelplein en in de wijk. In dit project verzamelen de leerlingen woorden en maken er woordkunst van.

Woorden in de wijk

4 lessen Groep 3-4 Cultuurprogramma

Overal vind je woorden. Kijk maar eens om je heen in de klas, op het speelplein en in de wijk. In dit project verzamelen de leerlingen woorden en maken er woordkunst van.

Kleipoppetje

45 minuten Groep 7-8 Inspiratielessen

Pak de klei, een plank of placemat en een mesje en maak je eigen kleipoppetje. Je zet hem in de houding die jij wilt In het filmpje zie je hoe je dat doet.

Wie woont of werkt waar?

3 lessen Groep 3-4 Cultuurprogramma

Bart is vrijwilliger bij Museum IJsselstein en weet alles over het klooster dat vlakbij het museum stond. Maar Bart heeft een probleem en daar heeft hij de hulp van de leerlingen bij nodig.

Kijken naar dans! Wat zie ik?

1 les Groep 7 CmK

In deze kijkles zie je verschillende dansstijlen voorbijkomen. Modern, streetdance, hiphop, klassiek ballet. Wat vind je mooi? Wat spreekt je aan? En wat wil je zelf doen?

Verhalenpret met Mylo – Arabella in het museum

3 lessen Groep 1-2 Kunstmenu

Wat is leuker dan verhalen vertellen aan kleuters? Samen met hen hun eigen verhalen maken! Met schrijfster Mylo Freeman en een aantal handige tools kun je zo aan de slag.

On Stage!

1 les Groep 8 CmK

Wat weet jij van musicals? In deze kijkles zie je verschillende musicals voorbijkomen, van alle tijden. Wat spreekt jou aan? En welke musical zou jij wel in het echt willen zien?

Storyscope

3 lessen Groep 7-8 Kunstmenu

De Storyscope is een digitaal schimmenspel. Je beweegt met blokjes over een glasplaat en brengt zo silhouetten op het scherm tot leven. Een verhalenverteller komt in de klas om te helpen met het bedenken van je eigen verhaal.

De molen in perspectief

3 lessen Groep 7-8 CmK

Aan de hand van een aantal voorbeelden uit de kunstgeschiedenis laat kunstenaar Stef Vedder zien hoe je perspectief in je tekening of landschapsschilderij kunt aanbrengen.

Maak het met mediakunst

8 technieken Groep 1-8 Inspiratielessen

Onder begeleiding van kunstenaars ontwikkelden basisscholen binnen het project 'Maak het met Mediakunst' mediakunstprojecten. Andere scholen kunnen deze aanpassen en gebruiken.

Wie woont of werkt waar?

3 lessen Groep 3-4 Cultuurprogramma

Bart is vrijwilliger in de schaapskooi op landgoed Heidestein. Hij heeft iets vreemds gevonden in de schaapskooi en wil de hulp van de leerlingen inroepen om zijn probleem op te lossen!

Door het oog van…

13 lessen Groep 1-8 CmK

Door het oog van een lens bekijk je de wereld om je heen scherper. Met deze twaalf losse lessen ontwikkel je deze scherpe blik, maar ook de digitale vaardigheden en eigen ideeën van je leerlingen.

Erfgoed doen

10 lessen Groep 1-8 CmK

Als je de verhalen kent achter het erfgoed om je heen voel je je meer verbonden met je plek. Met deze elf losse erfgoedlessen werk je niet alleen aan cultuur, maar ook aan andere vakken.

Wie Woont of Werkt Waar?

3 lessen Groep 3-4 Cultuurprogramma

Bart werkt in het archief van het Gemeentehuis in Woudenberg. Help jij hem de inwoners van Woudenberg op de hoogte te brengen van de gave geheimen die daar zijn opgedoken?

De Geluidenjager

4 lessen Groep 5-6 Kunstmenu

Fedde ten Berge is geluidenjager. Hij is gefascineerd door geluid en maakt geluidskunstwerken. Help hem geluiden te vangen en ontdek samen met hem wat je daarmee kunt doen.

Woorden in de wijk

4 lessen Groep 3-4 Cultuurprogramma

Overal vind je woorden. Kijk maar eens om je heen in de klas, op het speelplein en in de wijk. In dit project verzamelen de leerlingen woorden en maken er woordkunst van.

Kijken en Kieken

3 lessen Groep 1-2 Cultuurprogramma

In dit project onderzoeken je leerlingen hun omgeving door middel van het maken van foto’s. Door over de foto’s te praten en fotopuzzels te maken kijken ze nog beter!

Schaduwdoos

2 lessen Groep 1-2 Kunstmenu

Met de schaduwdoos van Held & Bloem richt je in je kleuterklas een kunsthoek in. Leerlingen kunnen er zelfstandig mee spelen en schaduwverhalen vertellen.

Vlog it

5 lessen Groep 7-8 Cultuurprogramma

Wat vind jij van je omgeving? Wat zou je aan anderen wel willen laten zien? Ga op onderzoek uit, geef je commentaar en breng het in beeld in een kort filmpje: Vlog it!

Soep in het bad!

6 lessen Groep 1-2 Cultuurprogramma

Hoe zien huizen eruit? Met wie woon jij samen? Doen jullie dit ook zo thuis? Een zoektocht naar antwoorden op vragen over wonen aan de hand van een verhaal.

Creativiteit

8 lessen Leerkrachten Inspiratielessen

Wat is creativiteit en waarom is het belangrijk? Hoe gedragen creatieve mensen zich? Zijn er voorwaarden voor een creatieve omgeving? Hoe werk jij in de klas aan creativiteit?

Wat een portret!

4 lessen Groep 7-8 Kunstmenu

Portretfoto's vertellen verhalen over de geportretteerden. In dit project zoeken de leerlingen naar die verhalen en maken met een fotograaf een 'antiportret'.

Timbre

3 lessen Groep 3-4 Kunstmenu

Gebruik je stem als gamecontroller, en ontdek welke vormen er bij welke klanken horen. Maak samen met de klas een geluidsschilderij in deze interactieve installatie van Monobanda.

Groeien

4 lessen Groep 1-2 Cultuurprogramma

Van piepklein zaadje naar een prachtige grote zonnebloem, of van een kleine lieve schattige puppy naar een sterke stoere hond. Alles en iedereen verandert voortdurend.

Foto’s van vindsels

4 lessen Groep 3-4 Cultuurprogramma

Zeg, ken jij de Vindselman? De Vindselman verzamelt mooie dingen uit de natuur. Takjes, blaadjes, bessen… En daarmee maakt hij de meest bijzondere foto’s. Kun jij dat ook?

Op weg

3 lessen Groep 3-4 Kunstmenu

Kunstenares Hanneke Bloemen maakte mobiele huisjes om mee op weg te gaan. Haar werk inspireert de leerlingen tot een collage van een eigen avontuur met een vliegend huisje.