-
Lesdoelen
De kinderen leren betekenis verlenen aan het erfgoed in de eigen omgeving. Ze oefenen in spel en ontdektochten om hun waarnemingen, denkstappen en meningen goed onder woorden te brengen.
-
Benodigdheden
- Voorleesverhaal week 2
- Kijkplaat 3
- Woordkaartjes week 2
- Het omgevingsboek
- Eventueel een verrekijker, vergrootglas, leesbril, spiegeltje, diaframe etc.
Lees Op de toren zit een haan deel twee
Bekijk
Kijkplaat 3
Bekijk
De Woordkaartjes
Gebruik de woordkaartjes van les 1 en les 2. En kies een werkvorm: stempelen, rijmen, uitbeelden of maak een memoryspel!
Voeg een bijvoeglijk naamwoord toe aan alles wat ze zien, net als Hubertus de haan die altijd met twee woorden spreekt: grote zandbak, rode deur, scheve boom, spannende struiken, hoog klimrek etc.
Woordkaartjes week 1
Woordkaartjes week 1
Woordkaartjes week 2
Woordkaartjes week 2
Maak zelf een couplet op Het Hanenlied!
Klaar met de tekst? Kunnen jullie er ook een beweging bij maken?
De Ontdektocht
Ik zie ik zie wat jij niet ziet?
Maak vijf groepjes met de klas. Elk groepje krijgt een groot wit vel papier en stiften/potloden.
Ga samen naar het schoolplein!
Het omgevingsboek
Stop de gemaakte werkjes in het omgevingsboek.