NAT! Erfgoed

Water: toen en nu

45-60 minuten

  • Lesdoelen
    • De leerlingen ervaren een elementair besef van tijd.
    • Leerlingen oefenen in het kijken naar en interpreteren van tastbare sporen uit het verleden.
  • Benodigdheden
    • Alledaagse voorwerpen die iets met water te maken hebben (thuiswerkopdracht les 1).
    • Potloden en papier
  • Voorbereiding
    • Verzamel de spullen die de kinderen van thuis hebben meegenomen en zet ze bij elkaar, op een tafel of in de kring.
    • Als je de leerlingen niets heb laten meenemen (zie vorige les), verzamel zelf een aantal voorwerpen uit de school die iets met water te maken hebben.

Bekijk het filmpje!

De wasmachine van Professor Spetter is stuk. Wat nu?

  • Kijkvragen filmpje
    • Welke spullen gebruikt de professor om haar jas schoon te maken?
    • Welke spullen worden er bij jou thuis gebruikt om te kunnen wassen?
    • Wat denk jij? Waar haalden mensen vroeger hun warme water vandaan?

Uit oma’s kindertijd!

Hieronder zie je een plaatje uit de tijd dat je oma een klein kind was.

  • Kijken is een kunst!
    • Kijk met z’n allen in stilte 30 seconden naar het plaatje hieronder.
    • Probeer zoveel mogelijk te onthouden van wat je ziet.
  • Kijkvragen

    Vraag de leerlingen om hun ogen dicht te doen.

    • Vraag daarna om de beurt aan een leerling iets te noemen dat hij of zij op het plaatje hebben gezien.
    • Schrijf op het (digi)bord hun observaties op.
    • Ga net zolang door tot de leerlingen niets meer weten.

     

  • Praatje-plaatje

    Bij een plaatje hoort een plaatje!

    • Maak kleine groepjes en vraag de leerlingen om een kort verhaal te verzinnen (van maximaal 1 minuut) dat past bij dit plaatje.

    Hulpvragen

    • Wie is deze persoon? Waar woont zij? Is zij rijk of arm?
    • Wat is zij aan het doen? Is het zwaar of licht werk?
    • Wat gaat zij doen als zij klaar is met wat zij aan het doen is?

Wat hoort bij elkaar?

We hebben onderzoek gedaan naar ‘de was doen’ en naar ‘water halen’. En wat blijkt. Veel van wat we nu hebben, was er vroeger ook. Alleen zag dat er toen wel wat anders uit.

Dat gaan we verder onderzoeken! Doe het koppelspel. Zoek de juiste plaatjes bij elkaar.

Oud en nieuw!

We hebben onderzoek gedaan en weten nu hoe het zit. Wat er vroeger was, is er nog steeds, alleen net iets anders. Een fluitketel wordt een waterkoker. Een pomp wordt een kraan. Zo gaat dat!

 

  • Uitvinders gezocht!

    Kan jij dat ook? Van iets wat er al is, iets totaal nieuws maken?

    • Zoek iets uit van de waterspullen die jullie van thuis hebben meegenomen en bekijk het van alle kanten.
    • Kan jij daarvan een gave boot maken?

    Maak een tekening van jouw boot.