NAT! Erfgoed

Keuzeles Een wereld zonder water?

  • Voorbereiding en benodigdheden

    Een filosofisch kringgesprek.

    Tijdens deze onderzoeken ben jij de gespreksleider. De gespreksleider zorgt ervoor dat iedereen naar elkaar luistert, elk antwoord is goed. De gespreksleider vat samen en vraagt door als een antwoord niet duidelijk is.

    Onderzoek 2: waterdingen?

    Gebruik hiervoor de watervoorwerpen van de thematafel.

     

  • Wat deed professor Spetter in het filmpje?
  • Wat kan professor Spetter allemaal niet meer doen zonder water?
  • Wat vind professor Spetter daarvan?

Onderzoek 1: een wereld zonder water?

Klassengesprek: Stel dat er geen water meer zou zijn!
  • Hoe zou dat zijn? Zou er iets veranderen?
  • Welke geluiden zouden er niet meer zijn?
  • Hoe zou je je dan wassen? Wat zou je drinken?
  • Zou je dan nog zwemles nodig hebben?

Onderzoek 2: waterdingen?

Bekijk het filmpje van een zwembad zonder water.

  • Stel dat er geen water meer is, zou je dan sommige spullen niet meer nodig hebben? (bijvoorbeeld een zwempak, een paraplu)

Waterspullen onderzoek

  • Kies in tweetallen een voorwerp van de watertafel. Hoe kan je dit voorwerp gebruiken als er geen water meer is? Bedenk een nieuwe manier van gebruiken voor dit voorwerp

    Voorbeeldje: haren kammen met een afwasborstel

  • Bedenk ook een nieuwe naam voor het voorwerp.
  • Presenteer de voorwerpen en hun nieuwe manier van gebruiken en nieuwe namen aan elkaar.

Onderzoek 3: Een lichaam zonder water

  • Stel dat er geen water meer is. Kan je dan nog wel huilen? Kan je dan nog wel verdrietig zijn?
  • Hoe zit het met de als-je-pijn-hebt-tranen? Als-je gevallen-bent-tranen? Als-je-je–knuffel-kwijt-bent tranen? En tranen van het lachen?
  • En hoe zit het met de rest van jouw lichaam? Heeft jouw lijf water nodig?

Professor Spetter is benieuwd!

  • Wat ben je tijdens deze onderzoeken te weten gekomen over water?
  • Wat vond je het meest bijzonder? Waar werd je blij van? Waar werd je verdrietig van?
Extra: Maak een tekening over wat je hebt ontdekt.