NAT! Erfgoed

Gastles Idea: Slootwaterwerk

60 minuten

  • Lesdoelen
    • De kinderen worden zich meer bewust van natuur in hun directe omgeving
    • Kinderen kunnen een relatie leggen tussen slootwater (kleur en objecten) en hun eigen werk
    • De leerlingen leren verbanden leggen tussen het materiaal en het effect daarvan op papier; ze raken bekend met de techniek monotype (vlak/lijn)
    • De leerlingen leren verschillende technieken combineren (collage en mixed media, zowel plat als ruimtelijk).
    • De leerlingen oefenen met experimenten
  • Benodigheden

    De school regelt:

    • Voor elk kind een brede werkplek (min. 60 cm)
    • De werkplek is afgedekt met plastic
    • Hulpouder of leerling uit de bovenbouw
    • Schorten voor ieder kind
    • Zorg dat de schorten aan zijn voor de les begint
    • Scharen
    • Lijmstiften (één stift voor 2 kinderen)

    De gastdocent neemt mee:

    • Gelli-platen t.b.v. monodruk (voor elk kind 1)
    • Verfrollers
    • Verf, aquarelkrijt, stiften, etc.
    • Afdrukmaterialen (plant, spons, bubbelplastic, wattenstaafje, gras, wol, etc.)
    • Stroken papier
    • Billendoekjes
  • Voorbereiding
    • Het scheelt enorm veel tijd als de leerlingen al schorten aan hebben wanneer de les begint.
    • De gastdocent verwacht een actieve rol van de leerkracht gedurende hele les.
    • De inzet van een hulpouder (of leerlingen uit de bovenbouw) voor extra ondersteuning is gewenst.

Wat gaan jullie doen?

Gastdocent Leintje Hoogenkamp gaat jullie helpen om een artistieke verbeelding te maken van een watersloot (water, planten, beesten).

Jullie gaan een monoprint maken. Dat is een druktechniek waarbij je een tekening of schildering op een plaatje maakt, er papier op legt en er een afdruk van maakt.

Je kan elke tekening slechts één keer afdrukken. Het leuke aan deze techniek is dat je er helemaal geen drukpers voor nodig hebt.

Voorbereiding

Bekijk het filmpje van Professor Spetter. Zij heeft een vraag: Kan je water schilderen?

Extra optionele voorbereidende opdrachten

 

  • Thuisopdracht

    Heb je een vijver of woon je bij een sloot? Loop dan langs de rand en schijn er eens in met een zaklamp.

    • Wat kun je allemaal ontdekken?
    • Welke kleuren, geuren zie je aan de waterkant?
    • En welke geluiden hoor je allemaal?

    Let je wel op dat je niet in de sloot valt? Neem je vader, moeder of iemand anders mee, als je nog niet kan zwemmen!

  • Lesopdracht

    De video duurt 2 minuten. Hierin wordt van alles verteld over slootdiertjes!

Tip!

Als jullie alle stukken sloot naast elkaar zetten, vormen zij een indrukwekkend en lang kunstwerk. Er is vast een plek in jullie school om die tentoon te stellen, zodat iedereen ervan kan genieten.

Kunnen jullie een naam en eigenschappen verzinnen voor jullie waterbeesten? Die naam en informatie kan je op een klein bordje voor je eigen stukje sloot neerzetten, net zoals in een echt museum!

De smaak te pakken? In de keuzeles Kan je water schilderen staan nog meer schilderopdrachten!