-
Lesdoelen
- De leerlingen ervaren een elementair besef van tijd.
- Leerlingen oefenen in het kijken naar en interpreteren van tastbare sporen uit het verleden.
-
Benodigdheden
- Alledaagse voorwerpen die iets met water te maken hebben (thuiswerkopdracht les 1).
- Potloden en papier
-
Voorbereiding
- Verzamel de spullen die de kinderen van thuis hebben meegenomen en zet ze bij elkaar, op een tafel of in de kring.
- Als je de leerlingen niets heb laten meenemen (zie vorige les), verzamel zelf een aantal voorwerpen uit de school die iets met water te maken hebben.
Bekijk het filmpje!
De wasmachine van Professor Spetter is stuk. Wat nu?
Uit oma’s kindertijd!
Hieronder zie je een plaatje uit de tijd dat je oma een klein kind was.
Wat hoort bij elkaar?
We hebben onderzoek gedaan naar ‘de was doen’ en naar ‘water halen’. En wat blijkt. Veel van wat we nu hebben, was er vroeger ook. Alleen zag dat er toen wel wat anders uit.
Dat gaan we verder onderzoeken! Doe het koppelspel. Zoek de juiste plaatjes bij elkaar.
Oud en nieuw!
We hebben onderzoek gedaan en weten nu hoe het zit. Wat er vroeger was, is er nog steeds, alleen net iets anders. Een fluitketel wordt een waterkoker. Een pomp wordt een kraan. Zo gaat dat!