Meer doen met je omgeving!

Met wie willen we samenwerken?

It takes a village to raise a child
Afrikaans gezegde

Wie samenwerkt met zijn culturele omgeving is niet alleen. In elke gemeente zijn er talloze partners die graag hun passie voor een plek of hun talent willen doorgeven aan kinderen. Met welke lokale partners wil ik samenwerken? Heb ik ze in beeld?

Breng stapsgewijs je culturele omgeving in kaart

  • Onderzoeksfase

    Bespreek met je team welke partners er in de omgeving zijn waar de school mee kan samenwerken of al mee werkt? Welke organisaties ken je die betrokken kunnen worden? Denk breed: wijkverenigingen, muziekschool, theater, museum, lokale theatergroep of plaatselijke dichter.

    Welke personen zijn er nog meer werkzaam op het gebied van kunst en erfgoed? Denk aan: kunstenaars, gilde, vrijwilligers van historische vereniging.
    Welke bijzondere bewoners kunnen betrokken worden?
    Denk aan: opa’s en oma’s, de molenaar, de bakker om de hoek of de redacteur van de lokale krant.

  • Uitvoeringsfase

    Breng samen in kaart welk erfgoed-, kunst-, amateurgroepen of -verenigingen, organisaties voor cultuureducatie en overige instellingen er in de buurt van de school zijn. Hebben zij al lesmateriaal?
    Zoja, waarover en voor welke groep?
    Nee? Voor welke groep zouden zij interessant zijn. Is er een specifiek onderwerp dat ze behandelen? Past het bij het curriculum? Verrijkt het bepaalde vaardigheden?

     

     

     

Hier vind je een voorbeeld van een schema om dit in kaart te brengen.
Downloaden

Werk samen

Leer elkaar kennen en neem de tijd om samen te kijken naar de ambities en doelen van beide partijen. Als je weet wat een ander wilt en welke wensen jij hebt dan kun elkaar daarin versterken.

  • Wat vraagt de school?
  • Wat wil je als leerkracht bereiken? Wat is jouw doel?
  • Wat wil je partner bereiken? Wat is zijn/haar doel?
  • Voorbeeldvragen om als school en partner in gesprek te gaan

    Op inhoud

    • Welk onderwerp willen we centraal stellen?
    • Wat willen we bereiken of stimuleren voor de leerlingen – welke kennis, vaardigheden en/of gedrag?
    • Wanneer zijn we tevreden?
    • Wat willen we dat de leerlingen meemaken?
    • Hoe kan de partner helpen om die doelen te bereiken?
    • Wat is de doelgroep en hun belevingswereld

    Organisatie

    • Hoe kunnen we het zo mooi mogelijk laten aansluiten bij het lesprogramma?
    • Hoeveel tijd hebben we?
    • Hoe gaat de activiteit er concreet uitzien?
    • Wat of welke stappen zijn nodig in voorbereiding, activiteit en verwerking?
    • Wie doet wat? Waarop kunnen we elkaar aanspreken?

    Randvoorwaarden

    • Hoeveel geld en middelen hebben we?
    • Zijn de afspraken over vergoeding en financiën helder?
    • Hoe willen we over de activiteit communiceren: naar ouders, in de school, lokale krant?