-
Lesdoelen
De leerlingen leren in groepsverband een onderzoek op te zetten, informatie te verzamelen en dit te presenteren aan de rest van de klas.
-
Voorbereiding en benodigdheden
Verdeel de klas in vieren. Ieder groepje krijgt een eigen stripverhaal (thema), informatieve tekst en afbeelding van een vondst. Print deze uit.
Benodigdheden
- stripverhaal wonen en leven
- stripverhaal werken en vechten
- stripverhaal eten en drinken
- stripverhaal kleding en uiterlijk
- informatieve tekst wonen en leven
- informatieve tekst werken en vechten
- informatieve tekst eten en drinken
- informatieve tekst kleding en uiterlijk
- bijzondere vondst wonen en leven
- bijzondere vondst werken en vechten
- bijzondere vondst eten en drinken
- bijzondere vondst kleding en uiterlijk
- Papier, pennen, potloden, scharen en lijm voor het maken van moodboards
- Laptops/tablets/digiboard voor het bekijken van de animatiefilmpjes
Eigen thema
We verdelen de klas in vier groepen. Iedere groep krijgt een eigen thema:
- Wonen en leven
- Werken en vechten
- Eten en drinken
- Kleding en uiterlijk
Van ieder thema krijgen jullie een animatiefilmpje, een stripverhaal, een tekst en een afbeelding van een vondst uit de IJzertijd.
Onderzoek je bronnen
Per team ga je je bronnen onderzoeken. Bekijk het filmpje, het stripverhaal, de afbeelding van de vondst en lees de tekst.
- Wat voor informatie zien, horen en lezen jullie over je onderwerp?
Hier onder nog eens de bronnen opgesomd per thema. De informatieve tekst en tekst over de bijzondere vondst zijn uitgetypt en te vinden in pdf om uit te printen.
Moodboard
Vat de informatie die je uit de bronnen hebt gehaald samen in een moodboard. Dit kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld door het maken van een tekening, een mindmap, steekwoorden opschrijven, een collage maken, etc.
Bewaar je moodboard goed! Deze kan je meenemen in de volgende les als jullie op bezoek gaan bij Museum IJsselstein.
Presenteren aan de klas
Presenteer nu per groepje kort je moodboard aan de rest van de klas. Erna kan je elkaar vragen stellen. Waarom denk je dat ze deze kleuren gekozen hebben? Wat vonden ze het interessantst om te leren?