Klederdracht in Bunschoten-Spakenburg

Naar het museum

90 minuten

  • Lesdoelen
    • De leerlingen kennen de belangrijkste onderdelen van de klederdracht uit Bunschoten-Spakenburg
    • Ze kunnen stof versieren door gebruik te maken van zich herhalende patronen
  • Voorbereiding en benodigdheden
    • Regel 4 begeleiders voor in het museum. Stuur hen de brief voor de begeleiders en de opdrachten in het museum, zodat ze die alvast kunnen bekijken. Dit zijn de opdrachten waarbij zij groepjes leerlingen begeleiden. Ze hoeven de opdrachtbladen niet zelf mee te nemen; die zijn in het museum aanwezig.
    • Bekijk zelf alvast de museumopdrachten.
    • Maak een groepsindeling (klas in tweeën en per halve klas drie groepjes van 4-5 leerlingen).
    • Vraag de kinderen om oude kleren aan te trekken (ze gaan in het museum onder andere werken met uitwasbare verf).
    Benodigdheden
  • Adresgegevens van het museum

    Museum Spakenburg
    Oude Schans 47-56
    3752 AH Bunschoten-Spakenburg

    Meer informatie is te vinden op de website van Museum Spakenburg.

Naar Museum Spakenburg

Je gaat met de klas naar Museum Spakenburg.
Eerst vertelt iemand iets over klederdracht in Bunschoten-Spakenburg.
Daarna doet de ene helft van de groep in kleine groepjes opdrachten op 3 plekken in het museum waar veel te zien is over klederdracht.
De andere helft gaat een tasje stempelen.
Halverwege wordt er gewisseld, zodat iedereen alles gedaan heeft.

Een boer en een boerin in Bunschoter klederdracht zitten in de keuken aan tafel met een kopje koffie terwijl twee kinderen op de grond zitten te spelen.

Aan het eind is er een korte nabespreking met de hele klas.

  • Wat vond je bijzonder?
  • Welke nieuwe dingen heb je gehoord/ontdekt?
  • Wat vertel je aan je ouders of vrienden over het museum?