ICC-cursus

Sterkte-zwakteanalyse

180 minuten

  • Doelen
    • Een vergelijking kunnen maken tussen de huidige situatie op school en de toekomstvisie
    • De afstand kunnen schatten die nog overbrugd moet worden om de visie te realiseren
    • Prioriteiten kunnen bepalen in dat wat je wilt aanpakken
    • Hoofdstuk 4 van het cultuureducatiebeleidsplan kunnen schrijven
Download het invulschema sterkte-zwakteanalyse
Download

Werkwijze

Om de sterkte-zwakteanalyse te kunnen maken heb je informatie nodig uit de vorige hoofdstukken. Je legt de huidige situatie uit hoofdstuk 2 op de visie in hoofdstuk 3. Wat al met elkaar klopt is een sterkte, wat nog niet klopt is een zwakte. Onderstaand analysemodel dient als houvast bij het schrijven van de analyse.

Analysemodel
Bekijk model

Stappenplan

  • Zet in het invulschema per onderwerp kernachtig hoe de huidige situatie eruit ziet.
  • Zet in het invulschema per onderwerp kernachtig hoe je visie eruit ziet in de gewenste toekomstsituatie. Je hoeft nog geen concrete invulling te geven.
  • Vergelijk de twee kolommen en bekijk de afstand tussen wens en realiteit. Zet een kruisje in het juiste hokje. (dichtbij je visie of juist veraf van de gewenste toekomstsituatie).
  • Stel prioriteiten in de onderwerpen van 1 (hoogste prioriteit) tot 4 (laagste prioriteit), zodat direct zichtbaar wordt welke aspecten je op dit moment van het grootste belang vindt.

Oefening

Bespreek in tweetallen het schema met de sterkte-zwakteanalyse.

  • Beschrijf en analyseer eerst de essentiële inhoudelijke zaken (I). Kijk daarbij naar de samenhang tussen de onderwerpen. Ondersteunen de diverse uitspraken elkaar? Of werken zij elkaar tegen? Welke doelstel­lingen kunnen jullie uit het schema halen?
  • Kijk daarna naar de randvoorwaarden (II). Ondersteunen de uitspraken over tijd, financiën, facilitei­ten, personeel en organisatie je inhoudelijke keuzes? Of werpen ze juist drempels op?

Nu heb je zicht op de aandachtspunten voor de komende jaren en de doelstellingen.