ICC-cursus

Doelstellingen

180 minuten

Werkwijze

In hoofdstuk 5 formuleer je de doelstellingen. Dit doe je door bij ieder deelaspect uit hoofdstuk 4 een doelstelling te schrijven die gebaseerd is op de visie. Vervolgens spreid je de geformuleerde doelstellingen uit over vier jaren. Daarmee deel je de doelstelling op in deeldoelstellingen. Houd in de gaten of de jaarlijkse belasting van het team reëel is.

Oefening

Bespreek in drietallen één van de sterkte-zwakteschema’s en bijbehorende analyse en prioriteiten. Benoem de doelstellingen daaruit volgen.

Doelstellingen zijn afgeleid van de visie op cultuureducatie. Ze zijn haalbaar en realistisch. En ze worden ondersteund door de benodigde randvoorwaarden.
Begin with the end in mind
Steven Covey

Voorbeelden

Om je een idee te geven hoe je doelstellingen koppelt aan een missie hieronder een aantal voorbeelden.

  • Focus op doorgaande leerlijn

    Visie

    • Er is een doorgaande leerlijn voor de onderdelen van cultuureducatie. De leerlijn is opgebouwd uit methoden, projecten, excursies, Kunstmenu en Cultuurprogramma. Daarnaast blijft er ruimte voor incidentele activiteiten.

    Doelstellingen

    • Cultuureducatie wordt via een evenwichtig, samenhangend en gestructureerd programma aangeboden. Dit geheel van activiteiten wordt inzichtelijk vastgelegd.
    • Er is voor de disciplines muziek en beeldend een doorgaande leerlijn bestaande uit een minimum aantal lessen per leerjaar.
    • Via het Kunstmenu en Cultuurprogramma komen de kinderen ieder jaar op gestructureerde wijze met alle kunstdisciplines en de culturele omgeving in aanraking.
  • Focus samenwerking met de culturele omgeving

    Visie

    • De leerlingen hebben respect en waardering voor de culturele en kunstzinnige uitingen in hun leefomgeving waaronder cultureel erfgoed. Ze maken kennis met de kunst en cultuur in hun omgeving door structureel gebruik te maken van de culturele infrastructuur in de leefomgeving zoals het bezoeken van instellingen, musea en kunstenaars uit de omgeving (Kunstmenu en Cultuurprogramma). Deze bezoeken passen bij de leeftijd en ontwikkelingsniveau van de kinderen en sluiten zoveel mogelijk aan op de lesstof in de zaakvakken.

    Doelstellingen

    • We brengen de culturele omgeving in kaart. Zo maken we inzichtelijk welke instellingen en personen uit de culturele omgeving structureel willen samenwerken met de school.
    • De school heeft een overzicht van lesstof vervangende projecten met de culturele omgeving.
    • Er is een overzicht waar de culturele omgeving verbonden wordt met onderwerpen uit de lesstof van de zaakvakken.
  • Focus op structureler cultuureducatie

    Visie

    • In het onderwijsprogramma van onze school besteden de kinderen van alle groepen veel tijd aan culturele activiteiten. De school zet de voor cultuureducatie geroosterde uren (15% van de lestijd) volledig daarvoor in. Aan muziek, beeldende vorming, drama, literair, dans, audiovisuele vorming en cultureel erfgoed wordt structureel aandacht besteed.

    Doelstellingen

    • 15% van de lestijd is ingeroosterd voor cultuureducatie
      De verschillende disciplines worden gestructureerd en in doorgaande leerlijnen aangeboden gedurende 8 jaar.
  • Focus op deskundigheidsbevordering

    Visie

    • Leerkrachten maken gebruik van elkaars kwaliteiten, zowel in de ontwikkeling als in het uitvoeren van de activiteiten binnen cultuureducatie. Het scholingsbeleid stimuleert leerkrachten zich te specialiseren in één van de kunstdisciplines. Dit specialisme wordt weer ingezet in de ontwikkeling en uitvoering van cultuureducatie activiteiten op onze school. Er is een post scholing opgenomen in de begroting voor cultuureducatie

    Doelstellingen

    • We kennen de sterke en zwakke kanten van de deskundigheid van het docententeam op het gebied van cultuureducatie.
    • Met nascholing en teamtraining wordt de deskundigheid op peil gebracht èn gehouden.
    • De deskundigheid van de leerkrachten op het gebied van cultuureducatie is op peil.