-
Doelen
- Zicht hebben op de mogelijke plaats van de culturele omgeving in het beleid
Het begrip culturele omgeving
Cultuur is alles wat door de mens gemaakt is. Culturele omgeving is dan ook een zeer ruim begrip. Wij omschrijven culturele omgeving als: de instellingen, personen en materialen rondom de school, die een rol kunnen vervullen binnen cultuureducatie. De grootte van de cirkel om de school hangt af van de leeftijd van de leerlingen. Voor kleuters is dat de straat waar de school staat. Voor oudere kinderen is het de wijk of de gemeente. Het kan ook het landschap, de provincie of het land zijn. Hoe ouder de kinderen hoe wijder de cirkel.
Indeling
De culturele omgeving is op te delen in drie categorieën:
- Instellingen (denk aan: kunstencentra, muziek- en dansscholen, oudheidskamers, archieven, historische verenigingen, bibliotheken, toneel- of zangverenigingen, de harmonie en de fanfare.)
- Personen (denk aan: beeldend kunstenaars, musici, architecten, fotografen en mensen met bijzondere verhalen.)
- Materialen (denk aan: monumenten, gebouwen zoals molens, fabriekshallen, moskeeën of kerken, openbare kunstwerken, maar ook aan bunkers in een weiland of het ontwerp van een stadspark.)
Al met al ligt er een rijke schat aan mogelijkheden in de directe omgeving van de school.
Meerwaarde
- Leerlingen krijgen kennis over en waardering voor aspecten van cultuur en erfgoed in hun eigen omgeving (kerndoel 56)
- De gebruikte methodes voor vakken als geschiedenis, wereldoriëntatie, taal of levensbeschouwing worden verlevendigd. Je creëert een inspirerende leeromgeving voor de leerlingen.
- De nieuwsgierigheid van leerlingen wordt gestimuleerd. Dit geeft mede invulling aan de pedagogische uitgangspunten van het onderwijs als geheel.
- De school werkt mee aan sociale cohesie en een leefbare omgeving.
Mogelijkheden
- De culturele omgeving binnen de schoolmuren halen
- Met de leerlingen een bezoek brengen aan de culturele omgeving
- Deelname aan Cultuurprogramma: een mix van beide vorige opties
Door de bestaande lesinhoud van de verschillende groepen te koppelen aan culturele activiteiten ontwerpt de school een programma. Door dit programma vast te leggen maakt de school de aandacht voor de culturele omgeving structureel.