Fungus

Tekenen met spelregels

60 minuten

  • Lesdoelen
    • Door gezamenlijk een tekening te maken oefenen de leerlingen met samenwerken en het werken volgens spelregels.
    • De leerlingen begrijpen dat er een verband is tussen de spelregels en de vorm van de tekening.
  • Benodigdheden
    • Tekenopdracht 1: Het strand
    • Tekenopdracht 2: Het doolhof
    • Tekenopdracht 3: In de knoop
    • Voor elk groepje: een zwarte, groene, blauwe en rode stift
    • Voor elk groepje: 2 vellen tekenpapier (minimaal A3, het liefst 50 x 70 cm.)
  • Voorbereiding en informatie voor de leerkracht
    • Lees de drie tekenopdrachten.
    • Maak groepjes van vier. Kom je niet uit met je leerlingenaantal, maak dan een of twee groepjes van vijf. Noteer de groepsindelingen voor de gastles.
    • Print voor elk groepje de opdrachten uit.
    • Leg voor elk groepje klaar: een zwarte, groene, blauwe en rode stift en 2 vellen tekenpapier (minimaal A3, het liefst 50 x 70 cm.)
    • De volgorde van opdrachten in deze les zijn zo gekozen, dat ze elkaar in moeilijkheidsgraad opvolgen. Hierdoor oefenen de leerlingen het samenwerken terwijl ze steeds uitdagendere spelregels moeten volgen. Deze opdrachten bereiden ze voor op de komst van het kunstwerk Fungus (les 3).

Het Strand

Net zoals de kinderen in de film gaan jullie gezamenlijk een aantal tekenkunstwerken van Moniker maken.

Ga in een groepje van vier om een tafel zitten.

Bekijk hier Tekenopdracht 1: Het Strand.

Gebruik een timer!

Hebben jullie de spelregels doorgenomen? Zet dan nu de timer op 4 minuten en tekenen maar!

Terugblik- Hoe ging het tekenen?

  • Bekijk jullie kunstwerken. Kunnen jullie verschillen ontdekken?
  • Hoe is het samenwerken verlopen?
  • Moeten er nieuwe afspraken gemaakt worden over het samenwerken?
Hang de tekeningen op of leg ze bij elkaar.
  • Welk stuk vind jij mooi of spannend?
  • Waarom zijn de tekeningen verschillend, terwijl ze toch met dezelfde spelregels gemaakt zijn?
  • Hoe was het om volgens spelregels te werken?
  • Hoe zou je elkaar kunnen helpen tijdens het tekenen?

Tip!

Organiseer met je klas een rondleiding langs de tekeningen en geef een “reisverslag” van het maken van de kunstwerken.