Fungus

Wie is Moniker?

30 minuten

  • Lesdoelen
    • De leerlingen maken kennis met ontwerpstudio Moniker en hun werk.
    • Ze begrijpen dat de kunstwerken bedacht worden door Moniker en dat het publiek ze volgens bepaalde spelregels maakt.
  • Informatie voor de leerkracht

    Opdracht spelregels ontdekken:

    • Het kunstwerk Your Line or Mine (3 animaties) staat onderaan de pagina.
    • Bekijk met je leerlingen een stukje van de opname van het kunstwerk Red follows yellow follows blue follows red.

Binnenkort komt er iemand op bezoek die met jullie het kunstwerk Fungus te maken. In dit filmpje krijg je een kijkje in het atelier van Moniker, de makers van het kunstwerk. En er zitten aanwijzingen in die over het kunstwerk gaan.

Kan jij raden wat jullie gaan doen?

  • Wie is Moniker en wat doen zij?
  • Wat voor kunstwerken bedenken zij?
  • Maken ze die zelf? Wat doet Moniker en wat doen bijvoorbeeld de bezoekers van het museum, of de kinderen in het filmpje?
  • Wie heeft in de film het kunstwerk Fungus gezien? Hoe denk je dat het eruit zal zien? Wat zou je bijvoorbeeld kunnen gaan doen? Doe je dat alleen of samen?

(Spel)regels?

Wie van jullie maakt er wel eens zelf een kunstwerk, bijvoorbeeld een tekening of schilderij? Als je zelf een kunstwerk maakt, mag je dan ook zelf weten wat je gaat doen?
Stel je eens voor dat je een opdracht krijgt om een kunstwerk voor iemand anders te maken. Zijn er dan regels? Welke kunnen dat zijn?