Erfgoed Doen!

Achter de deur

90 minuten

  • Groep 1-4
  • Benodigdheden

    Verzameling foto’s van deuren uit de omgeving en gekleurd stevig A5- en A4 papier.

  • Leerdoelen

    Leerlingen worden zich bewust van verschillende soorten deuren en de functie daarvan.

Welke deuren zijn er allemaal?

 

Elk gebouw heeft een deur, maar die kunnen heel verschillend zijn. De deur van een kasteel ziet er anders uit dan de deur van een school. En die van de kerk, de supermarkt of bibliotheek lijken ook niet op elkaar.

  • Wat vertelt een deur eigenlijk over een huis of een gebouw?
Je kunt de foto's van deuren natuurlijk ook zelf maken of zelf verzamelen!
  • Hoe zien deuren er eigenlijk uit?
  • Waarin verschillen ze van elkaar?
  • Waaraan zie je of ze oud of nieuw zijn?
  • Waaraan zie je of ze dik of dun zijn?
  • Zit er glas in en kun je er doorheen kijken?
  • Zijn ze eenvoudig of rijk versierd?
  • Kun je aan een deur zien wat erachter zit?

Laat leerlingen zelf nadenken over de deur van hun eigen huis.

  • Kunnen ze die deur beschrijven?
  • Waar is die deur van gemaakt?
  • Welke kleur heeft de deur?
  • Zit er een deurknop aan?
  • Of zit er een brievenbus in?
  • En hoeveel sloten heeft de deur?
  • Wie wonen er achter jouw deur?
  • Zijn er ook huisdieren?

Geef elke leerling een vel wit A-4 papier. Daarop tekenen ze in het midden hun familie. Daarna kiezen ze uit stevige, gekleurde vellen papier de kleur van hun voordeur. Ze versieren de deur met een deurknop, een brievenbus of een raampje en plakken de deur met plakband aan een zijkant vast, over hun familie heen. Nu verschijnt hun familie achter de deur als ze die open klappen.

Presenteer in de kring een aantal deuren. Maak het geluid van een deurbel en laat telkens een kind vertellen wie ze getekend hebben.

  • Extra: het deurenspel

    Kies een deur die de kinderen in de les hebben besproken (kasteeldeur, kerkdeur, stadspoort, etc.). Bedenk met elkaar hoe je de deur en zijn kenmerken kunt uitbeelden met geluid. Dit kan letterlijk (de deur zelf uitbeelden) of figuurlijk (als personen door de deur gaan).