Erfgoed doen

Achter de voordeur (groep 1-4)

90 minuten

  • Groep 1-4
  • Benodigdheden

    Verzameling foto’s van deuren uit de omgeving en gekleurd stevig A5- en A4 papier.

  • Leerdoelen
    • Ontdekken dat deuren heel verschillend kunnen zijn
    • Ontdekken dat de vorm van de deur vaak samenhangt met het soort gebouw
    • Leren je een voorstelling te maken van wie/wat er achter de deur zit

Allemaal deuren

Elk gebouw heeft een deur, maar deuren kunnen heel verschillend zijn. De deur van een kasteel ziet er anders uit dan de deur van een school. En die van de kerk, de supermarkt of bibliotheek lijken ook niet op elkaar.

  • Wat vertelt een deur eigenlijk over een huis of een gebouw?

Deuren onderzoeken

Je gebruik maken van de foto's van deuren hieronder of zelf foto's van deuren maken of verzamelen van deuren van bijzondere gebouwen uit de eigen omgeving!
  • Uit welke onderdelen bestaat een deur?
  • Waarin verschillen deuren van elkaar?
  • Waaraan zie je of een deur oud of nieuw is?
  • Kun je aan een deur zien wat voor ruimte of gebouw (functie) erachter zit?

Jouw deur

Kunnen de leerlingen de deur van hun eigen huis beschrijven?

  • Waar is de deur van gemaakt?
  • Welke kleur heeft de deur?
  • Zit er een deurknop aan?
  • Zit er een brievenbus in?
  • Hoeveel sloten heeft de deur?
  • Is er een bel?
  • Heeft de deur versieringen?
  • Wie wonen er achter jouw deur?
  • Zijn er ook huisdieren?

Achter mijn deur

Geef elke leerling een vel wit A-4 papier. Ze tekenen in het midden hun familie – de mensen waarmee ze in hun huis wonen. De hond, kat, cavia of konijn mag daar natuurlijk ook bij. Daarna kiezen ze uit stevige, gekleurde vellen papier de kleur van hun voordeur. Ze versieren de deur met een deurknop, een brievenbus of een raampje en plakken de deur met plakband aan een zijkant vast, over hun familie heen. Nu verschijnt hun familie achter de deur als ze die open klappen.

Deuren presenteren

Presenteer in de kring een aantal deuren. Maak het geluid van een deurbel en laat telkens een kind vertellen wie ze getekend hebben.

  • Extra: Deurenspel
    • Kies een deur. Bijvoorbeeld van een kasteel, lift, kamer, kerk …
    • Hoe doe je die deur open? (duwen, trekken, zwaar/licht, op een knop drukken?) Maakt de deur geluid? Doe het na!
    • Beeld uit wie zich achter de deur bevindt: bijvoorbeeld een dominee, dokter, vader, moeder, koning, ridder…
    • Laat de andere kinderen raden van welk gebouw de deur is