Erfgoed Doen!

King of the Hill

180 minuten

  • Groep 7-8
  • Benodigdheden

    Laptops met internetverbinding

  • Leerdoelen

    De leerlingen onderzoeken een betekenisvolle plek in hun eigen omgeving

King of the Hill is een spel. Een kind zit als een koning op zijn berg. De andere kinderen proberen hem eraf te krijgen, zodat zij zelf koning kunnen worden. In dit project verover je je omgeving en wordt zo zelf King of the Hill.

Hoe kunnen wij onze stad beter op de kaart zetten?
Nodig iemand van de VVV uit of van de Historische Kring. Of laat de directeur de wens van de burgemeester aan de leerlingen vertellen!

Mindmap je omgeving

  • Wat vind je een bijzondere plek in je omgeving? Maak een lijstje van vijf plekken!
  • Wat maakt deze plekken de moeite waard?
  • Vraag ook eens aan anderen wat ze van die plek vinden.
Deel de klas in in groepjes van 3-4 leerlingen.

Verhalen verzamelen

Elk groepje kiest een van de plekken in de mindmap om te onderzoeken. Veel kun je op internet vinden. Denk ook aan:

  • VVV-folders of andere folders voor toeristen
  • De bibliotheek, misschien willen zij een boekentafel of boekentas maken over lokale geschiedenis
  • Een bezoek aan de plek, dan kun je met eigen ogen beschrijven wat je ziet
  • Een interview met een stadsgids, historicus, museummedewerker of andere expert
  • Straatinterviews, wat vinden mensen van de plek?

Maak een verhaal van deze plek in woord en beeld

  • Een poster, folder of krantenartikel (Dat kan met: Jilster)
  • Een filmpje (Dat kan met: iMovie op de iPad)
  • Een audiotour (Dat kan met: izi-travel)
  • Een infographic (Dat kan met: Easel-ly)
  • Een website (Dat kan met: Readymag)
  • Een collage (Dat kan met: Collage)
  • Een stripverhaal (Dat kan met: Pixton)
Welke vijf plekken winnen vandaag?
Organiseer een presentatie voor de burgemeester. De beste pitch wint!