Erfgoed doen

Plekken van betekenis (groep 6-8)

180 minuten

  • Groep 6-8
  • Pen, papier, stoepkrijt of stiften
  • Leerdoelen
    • Leerlingen krijgen vaardigheden aangereikt om naar hun omgeving te kijken.
    • Leerlingen denken na over belangrijke plekken in de omgeving.
    • Ze maken een landkaart of tekening van hun eigen plek en ontdekken de persoonlijke verhalen/beelden bij de plekken van hun klasgenoten.
  • Kijk eens aandachtig naar deze tekening. Wat zie je? Wat valt je op?
  • Wat lees je? En wat vertelt dat?
  • Wat valt er nog meer te ontdekken? Waar ben je nieuwsgierig naar?

De tekening hierboven is van kunstenares Marijke van Rijnsoever. Zij kijkt met een nieuwsgierige blik van een kunstenaar naar een omgeving: zij kijkt, hoort, luistert en stelt vragen. Maar ook verbeeldt zij zich dingen, praat met mensen op straat of vraagt zich af waarom iets zo is zoals het eruit ziet. En alles wat ze denkt, voelt, weet en ziet geeft zij vorm in een tekening.

 

 

 

 

Jan Rothuizen
Een andere kunstenaar die dit soort tekeningen maakt is Jan Rothuizen. Hij heeft een naam voor zijn manier van werken: een zachte atlas maken. Het is niet de realiteit of harde feiten maar hij maakt een soort persoonlijke portretjes van een straat, buurt, plek, gebouw of een kamer. Je kijkt door zijn ogen naar die plek: wat hij ziet, maar ook de vragen die hij zich stelt, waarover hij zich verwondert en ervaart en wat hij ervan weet. Jan Rothuizen hoopt dat zijn tekeningen mensen inspireert om beter naar hun omgeving te kijken. En iedereen kijkt weer anders dus je kunt veel van elkaar leren en ontdekken.

Plekken onderzoeken
In elke omgeving zijn er bijzondere plekken. Maar een plek kan voor iedereen iets anders betekenen of een ander gevoel oproepen. Een plek kan betekenis krijgen door wat er is gebeurd, hoe het eruit ziet, welk gevoel je erbij hebt, wat je erover weet of wat je er hebt meegemaakt. Bijvoorbeeld:

  • De kerk is voor mij een herkenningspunt en ik weet dat de buurvrouw er vaak komt.
  • Ik vind het beeld op de markt grappig, want ik bedenk altijd dat ze vast iets tegen elkaar zeggen.
  • Die ene boom in het park vind ik mooi, want je kunt er fantastisch in klimmen.
  • Ik kom zo graag bij de bakker, want van de geur van vers brood word ik blij.
  • Bij de moskee hoor je altijd hetzelfde geluid als je er langs komt.

Maak met de klas een mindmap van bijzondere plekken in de buurt.
Welke plek is bijzonder voor jou en waarom?
En welke plekken zijn belangrijk voor andere inwoners, denk je?

  • Optie 1: Maak een landkaart met stoepkrijt

    Teken met zijn allen met stoepkrijt een plattegrond van de buurt op het schoolplein. Teken of beschrijf alles wat je gezien, gehoord, geroken, gevoeld, geproefd, gedacht en je afgevraagd hebt. Gebruik je fantasie!

  • Optie 2: Teken je eigen bijzondere plek op papier

    Maak je een tekening van een bijzondere plek op papier. Teken of beschrijf alles wat je kunt zien, horen, ruiken, proeven, voelen maar ook wat je denkt, voelt, je afvraagt, nieuwsgierig naar bent of je herinnert. Gebruik je fantasie!

Presenteer de zachte atlas die is ontstaan aan elkaar, aan een andere klas of aan ouders.