Erfgoed Doen!

Plekken van betekenis

180 minuten

  • Groep 5-6
  • Pen, papier, stoepkrijt of stiften
  • Leerdoelen

    Leerlingen denken na over belangrijke plekken in de omgeving en maken er een landkaart van.

  • Wat zie je?
  • Wat lees je?
  • Wat ontdek je nog meer?

De eerste die dit soort tekeningen maakte was Jan Rothuizen. Hij maakt plattegronden van zijn wandelingen. Hij noemt ze een zachte atlas. Hij laat niet alleen zien wat hij ziet, maar ook wat hij voelt en denkt. Jan Rothuizen hoopt dat zijn tekeningen mensen helpen om beter naar hun omgeving te kijken.

Een plek krijgt betekenis door wat er is gebeurd of wat je er hebt meegemaakt. Bijvoorbeeld:

  • Die ene boom is bijzonder omdat je er goed in kunt klimmen
  • Bij de bakker ruikt het lekker naar vers brood
  • Bij de moskee hoor je altijd hetzelfde geluid als je er langs komt op weg naar school

Welke plek is bijzonder voor jou en waarom?

  • Optie 1: Stoepkrijt

    Teken met zijn allen met stoepkrijt een plattegrond van de buurt op het schoolplein. Teken of beschrijf alles wat je gezien, gehoord, geroken, gevoeld, geproefd en gedacht hebt. Gebruik je fantasie!

  • Optie 2

    Maak je eigen landkaart van de buurt op papier. Begin met je eigen huis en je school. Teken of beschrijf alles wat je gezien, gehoord, geroken, gevoeld, geproefd en gedacht hebt. Gebruik je fantasie!

Presenteer de zachte atlas die is ontstaan aan andere klassen of aan ouders.